hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdffbaa702000000f405000001000500
دولت الکترونیکی را بهتر بشناسیم
یکی از مهمترین مقولات در جامعه اطلاعاتی، مسئله دولت الکترونیک است. دولت
الکترونیک به معنای فراهم کردن شرایطی است که دولتها بتوانند خدمات خود را به
صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان ارائه کنند.
این امر در سالهای اخیر به طور جدی در دستور کار دولتها قرار گرفته است و
دولتمردان هوشمند نیروهای خود را در راه تحقق چنین شرایطی بسیج کردهاند و درصدد
برآمدهاند که فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را با کمک فناوری نوین ارتباطات
و اطلاعات اصلاح کرده و از این طریق به شیوه کارآمدتری به ارائه خدمات به شهروندان
بپردازند.
در حقیقت، به کارگیری و گسترش دولت الکترونیک غالبا در جهت انجام تغییرات در فرآیندهای
دولتی نظیر تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی است.
اصولا تعریف واحدی در باره دولت الکترونیک وجود ندارد و این مسئله ناشی از ماهیت
پویا و متغیر فناوری است.
امروزه به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود کارایی و اثربخشی،
شفافیت اطلاعات و مقایسه پذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی در درون دولت، بین دولت و
سازمانهای تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی دولت الکترونیک
اطلاق میشود.
ما کجاییم؟
دولت الکترونیک در ایران با وجود آن که هنوز متولی مستقلی ندارد، اما در بعضی حوزهها
فعال است. قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه کاستیها و نقصهایی که در
اطلاعرسانی دیجیتالی رسمی در وب وجود دارد، بخشی از روابط عمومی دیجیتالی کشور را
به دوش می کشند.
دفاتر دولت الکترونیک که در استانهای مختلف کشور راهاندازی شده است، خدمات مختلف
انتظامی و ثبتی را انجام میدهند و این خود یک گام به جلو در ارائه خدمات به
شهروندان الکترونیکی ایران است.
اعطای دهها میلیارد تومان تسهیلات از طریق طرح تکفا به بخش خصوصی در جهت تقویت زیربنای
اقتصادی و علمی بخش خصوصی در حوزهای تی، خود تاثیر غیرمستقیمی در گسترش دولت
الکترونیک در ایران دارد.
با این وجود، دولت الکترونیک ما با رویههایی که در کشورهای غربی حاکم است، از عقب
ماندگی ساختاری و اجرایی رنج می برد که قطعا عزم ملی و ایجاد طرح جامع در این
راستا، می تواند در چشمانداز بیست ساله کشور، مشکلگشای بسیاری از موانع پیش روی
باشد.
خلق دولت الکترونیک
یکی از مهمترین فرصتهایی که فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی را پیش روی ما
قرار میدهند، امکان استفاده از این فناوری برای مهندسی مجدد معماری دولت و قابل
دسترستر، کارآمدتر و پاسخگوتر ساختن آن است.
استفاده از این نوآوریها در فرآیند اداره امور جامعه، موجب پدیدار شدن واقعیتی به
نام دولت الکترونیک شده است.
امروزه عوامل مختلفی دست در دست یکدیگر دادهاند تا دولتها را وادار به تجربه شکل
جدیدی از اداره جامعه بکنند.
انتظارات افراد در مورد خدمات و محصولات و نیز نحوه و کیفیت ارائه آن به طور
روزافزون در حال تغییر است و دولت نیز باید پاسخگوی این نیازها و انتظارات باشد.
آنان خواهان این هستند که ساعات کار موسسات دولتی افزایش یابد و هر زمان که
خواستند بتوانند کارهای خود را انجام دهند، در صفها معطل نشوند، خدمات باکیفیت تری
دریافت کنند، خدمات و محصولات ارزان تری به دستشان برسد و مواردی از این دست که
پاسخگوترین شکل دولت برای این انتظارات در حال حاضر دولت الکترونیک است.
دولتها همچنین برای جذب سرمایه، کارگران ماهر، گردشگران و سایر موارد با یکدیگر
در رقابت هستند و بدین منظور به امکانات جدیدی نیاز دارند که دولت الکترونیک این
امکانات را فراهم میکند.
دولت الکترونیک برای کیفیت خدمات رسانی به شهروندان، فرصتهای خوب زیادی را ایجاد
میکند. شهروندان قادرند به جای چند روز یا چند هفته ظرف چند دقیقه یا چند ساعت
اطلاعات یا خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.
شهروندان، شرکتها و سازمانهای وابسته به دولت می توانند بدون استخدام وکلای
دادگستری و حسابداران گزارشهای خواسته شده را دریافت کنند.
کارمندان دولت می توانند به سادگی و به صورت کارآمد مانند کارکنان دنیای تجارت
امور خود را انجام دهند.
یک استراتژی موثر در زمینه استقرار دولت الکترونیک به بهبودهای قابل ملاحظهای از
قبیل موارد ذیل در دولت منجر خواهد شد؛
تسهیل خدمت رسانی به شهروندان
حذف ردههایی از مدیریت دولتی (کوچک سازی اندازه دولت)
تسهیل اخذ اطلاعات و خدمات توسط شهروندان و شرکتها و همچنین سازمانهای وابسته به
دولت
تسهیل فرآیندهای کاری سازمانها و کاهش هزینهها از طریق ادغام و حذف سیستمهای
اضافی و موازی
نمادهای مورد استفاده در دولت الکترونیک
نمادهای دولت الکترونیک نشان دهنده این است که یک دولت الکترونیک می تواند بخشها
و افراد را با یکدیگر مرتبط سازد
G2C GOVERNMENT TO CITIZEN (تعامل میان
دولت و شهروندان): مهمترین و گسترده ترین نوع کاربرد دولت الکترونیک، رابطه دولت
با شهروندان و بالعکس است. این رابطه شامل اخذ اطلاعات از سوی شهروندان از سازمانهای
دولتی و ارائه خدماتی از سوی دولت به شهروندان به شیوه الکترونیک است G2G
GOVERNMENT TO GOVERNMENT (تعامل میان
سازمانهای دولتی): در این نوع رابطه، سازمانهایی که در زمینههای مختلف به
اطلاعات نیاز دارند، میتوانند از طریق شبکههای موجود به این اطلاعات دسترسی یافته
و خدمات خود را سریع تر به شهروندان ارائه کنند.
BUSINESS G2B GOVERNMENT TO (تعامل میان
سازمانهای دولتی و بخش خصوصی): این نوع رابطه، اولین رابطهای بود که توسعه پیدا
کرد که در این راستا پرداخت مالیات، اخذ آمار و اطلاعات ، ارائه تسهیلات و نحوه
اخذ مجوزهای مختلف محتوای این نوع تعامل را شکل میدهد.
G2E GOVERNMENT TO EMPLOYEES
( تعامل میان دولت و کارمندان دولت): اطلاعات پرسنلی کارکنان، دریافت خدمات پرسنلی
و سایر اطلاعات قابل مبادله میان سازمانهای دولتی و کارکنان دولت در این چارچوب
قرار می گیرند.
این چهار نوع کاربرد، ستونهای اصلی دولت الکترونیک تلقی میشود و در واقع این
ارتباطات است که روح دولت الکترونیک را تشکیل میدهد.
استراتژی استقرار دولت الکترونیک
اولین گام در تدوین استراتژی دولت الکترونیک تعریف آن است. بدین معنا که سیاستگذاران
باید بدانند که دقیقا در پی دست یافتن به چه چیزی هستند. دولت الکترونیک ظرفیتهای
بالایی برای ایجاد ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان، دولت با بخش خصوصی و
اجزای مختلف درون دولت دارد. هر حکومتی با توجه به شرایط خاص خود می تواند در
هنگام تدوین استراتژی دولت الکترونیک مورد نظر خود، قلمرو نفوذ و گسترش این پدیده
را تعریف کند.
پس از این مرحله باید نسبت به تدوین استراتژی اقدام شود. این استراتژی از این لحاظ
حائز اهمیت است که برنامههای عملی مهندسی مجدد فرآیندها و رویهها را به گونهای
که در راستای دولت الکترونیک و حمایت کننده آن باشد، هدایت کرده و همچنین گامهای
اولیه حرکت را تعیین می سازد.
این استراتژی باید دربرگیرنده مراحل ذیل باشد؛
تعریف ساختار دولت الکترونیک و اجزا و عناصر کلیدی آن
تعیین مخاطبان و کاربران دولت الکترونیک
ترسیم چشم اندازی که به سادگی قابل درک باشد و دربرگیرنده نتایج مورد انتظار از
دولت الکترونیک باشد
تعیین اهداف عملیاتی که قابل سنجش و قابل اندازه گیری باشند
تعیین خط مشیهای لازم به منظور حمایت از تحقق مطلوب دولت الکترونیک تعریف شیوهای
که میزان آمادگی سازمانی برای استقرار دولت الکترونیک را تعیین کند
تعریف فرآیند و مراحل استقرار دولت الکترونیک
مفهوم حکومتداری خوب
سازمانها و افراد مختلف براساس نوع نگرش و نگرانیهای خود، تعاریف متعددی از
حکومتداری خوب ارائه کردهاند که هر یک بیانگر بخشی از این مفهوم است.
قبل از بررسی تعاریف موجود در این زمینه شاید تعریف واژه حکومتداری ضروری باشد.
براساس تعریفی کلان، حکومتداری عبارت است از فرآیندی که به واسطه آن موسسات دولتی
به اداره امور عمومی می پردازند، منابع عمومی را مدیریت کرده و از حقوق افراد
جامعه حمایت میکنند (www.unhchr.ch)
و بنا به تعبیری دیگر حکومتداری عبارت است از شیوه به کارگیری قدرت در مدیریت
توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور.
در تعریف اخیر حکومتداری مستقیما با مدیریت فرآیند توسعه پیوند می یابد و بخش عمومی
و خصوصی را به طور توام دربر می گیرد.
برخی از صاحبنظران تعریف گسترده تری از حکومتداری ارائه کردهاند. به زعم آنان
حکومتداری فرآیندی است که از طریق آن به طور جمعی مسائل مبتلا به جامعه را حل
کرده و نیازهای جامعه را برطرف میکنیم.
طبق این دیدگاه، حکومتداری صرفا شامل دولت نمیشود بلکه بخش خصوصی و افراد و گروههای
جامعه مدنی را نیز دربرمی گیرد و سیستمها، رویهها و فرآیندهایی که به نوعی در
امر برنامه ریزی، مدیریت و تصمیم گیری دخیل هستند را نیز شامل میشود. (www.unescap.org) با عنایت به تعاریف پیش گفته و درک عمومی از مفهوم حکومتداری، می
توان گفت که حکومتداری خوب (GOOD GOVERNANCE)، برکیفیت و نحوه انجام وظیفه حکومتداری تاکید میکند.
براساس یکی از تعاریف ارائه شده، حکومتداری خوب عبارت است از انجام وظایف حکومت
به شیوهای عاری از فساد، تبعیض و در چارچوب قوانین موجود. در این تعریف، حکومتداری
خوب به عنوان انجام وظایف حکومت به شیوهای منصفانه مورد توجه قرار گرفته است.
با این دیدگاه و براساس تعاریف متعددی که از حکومتداری خوب ارائه شده است می توان
گفت حکومتداری خوب عبارت است از؛ فرآیند تدوین و اجرای خط مشیهای عمومی در زمینههای
اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با مشارکت سازمانهای جامعه مدنی و با رعایت
اصول شفافیت، پاسخگویی و اثربخشی به گونهای که ضمن برآوردن نیازهای اساسی جامعه،
به تحقق عدالت، امنیت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست منجر شود.
نتیجه گیری
ارتباط میان دولت الکترونیک و حکومتداری خوب به قدری نزدیک است که برخی صاحبنظران
معتقدند که دولت الکترونیک اگر در نهایت به حکومتداری بهتر منجر نشود هرگز رسالت
خود را به انجام نرسانیده است.
دولت الکترونیک شیوهای است برای حصول اطمینان از اینکه همه شهروندان به گونهای یکسان
از فرصت مشارکت در تصمیماتی برخوردارند که به نوعی بر وضعیت و کیفیت زندگی آنها
تاثیر می گذارد. این شکل جدید ازحکومتداری، شهروندان را از مصرف کنندگان منفعل
خدمات دولتی به بازیگران فعال تبدیل میکند که میتوانند در باره نوع خدماتی که به
آن نیاز دارند اظهارنظر کنند.
دولت الکترونیک امکانات گستردهای را برای عینیت یافتن آرمانهای حکومتداری خوب
فراهم میکند و با به کارگیری فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی به بهبود فرآیندهای
ارائه خدمات در بخش عمومی، تسریع ارائه خدمات به شهروندان، پاسخگوترشدن ماموران
دولتی، شفاف شدن اطلاعات، کاهش فاصله میان مردم و دولتمردان، مشارکت اثربخش تر
شهروندان و اعضای جامعه مدنی در فرآیند تصمیم گیری عمومی، گسترش عدالت اجتماعی از
طریق فرصتهای برابر افراد برای دسترسی به اطلاعات و.... کمک شایانی میکند و
حکومتها چنانچه بخواهند در مسیر تحقق حکومتداری خوب حرکت کنند باید به ابزار نیرومندی
همچون دولت الکترونیک مسلح باشند.
به نقل از سایت شبکهی فناوری
اطلاعات ایران
تجمیع
شناسنامه کامپیوتر
جمع آوری خودکار
فروش کاشی مساجد
ایجاد شناسنامه تجهیزات
کاشی مسجدی
هلپ دسک سازمانی
هلپ دسک IT
Help Desk
کاشی سنتی ایرانی
مدیریت تجهیزات IT
مدیریت تجهیزات آی تی
کارتابل درخواست ها
کارتابل درخواست های IT
جمع آوری خودکار نرم افزارها
جمع آوری سیستم های شرکت
جمع آوری سیستم های سازمان
تجمیع اطلاعات
تجمیع اطلاعات IT
تجمیع کامپیوترها
مدیریت IT
سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر
سیستم مدیریت کلان IT
سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات
ابزار مدیران IT
ابزار مدیران فنآوری اطلاعات
سامانه تجمیع
خودکار شناسنامه
جمع آوری سیستم کامپیوتر