hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdffbca702000000af05000001000400
توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرو
یکی از مهمترین معیارهای تدوین و ارزیابی
برنامه ها و سیاستهای ملی و بخشی، مقایسه نظام مند با برنامه ها و اقدامات سایر
کشورها است. این مقایسه چنانچه با رقبا و کشورهای پیشرو صورت پذیرد، به شناخت
فاصله ها و شکافهای وضع موجود و وضع مطلوب می انجامد. این شناخت در کنار آشنایی با
ظرافتها و نقاط ضعف و قوت بومی، سیاستگذاران را برای تدوین چشم انداز و استراتژی
به بهترین نحو یاری می رساند. در همین راستا به بیان اقدامات و برنامه های کشورهای
پیشرو در عرصه کارآفرینی پرداختیم. مباحث زیر برگرفته از طرح ساز و کارمدیریت
توسعه کارافرینی وزارت کار و امور اجتماعی در کشور نقل می گردد:
آلمان:اهم تجربیات عملی دولت آلمان در توسعه و ترویج کارآفرینی بشرح زیر میباشد:
حمایت های آموزشی
- تحت پروژه Junior
انستیتو Instiutder Deutschen Wintschuft برای دانشآموزان سال چهارم دبیرستان یک کسب و کار کوچک ایجاد میکنند
که مدت آن کمتر از یکسال است. این سازمان به بهترین کسب و کار کوچکی که توسط این
دانشآموزان ایجاد شده جایزهای اهداء میکند.
- به منظور بهبود تسهیلات مربوط به یادگیری کارآفرینی در دانشگاهها، دولت آلمان
با همکاری بانک توازن آلمان اقدام به ایجاد کرسیهای دانشگاهی برای کسب و کارها
نموده است. تحت مدل آزمایشی «Exist»
شروع به ایجاد کسب و کارهای تکنولوژی از طریق دانشگاهی نموده و به بهترین کسب و
کارهای تکنولوژی جوایزی اهداء نمودند. در دو شبکه «Push» در اشتوتکارت و Kiem
در کار سروهه بیش از 100 کسب و کار جدید ایجاد شده و مورد حمایت قرار گرفتهاند و
آخرین طرح حمایتی اعطای بورس تحصیلی جزئی برای کمک به تدارکات ایجاد کسب و کار میباشد.
- فدراسیون انجمنهای کسب و کار
این فدراسیون یک گروه کاری صنعتی مدرسهای در سال 1992 تشکیل دادند و هدف آنها
انتشار دانش اقتصاد در مدارس و گنجاندن نیازهای صنعت در سیستم مدرسه و معرفی
کارآفرینی به عنوان یک انتخاب با ارزش در مراحل اولیه آموزش میباشد که به شکل ذیل
مطرح گردید:
- تبادل اطلاعات و تجارب بین مدارس و صنعت
- آموزش معلمان
- بازدید و آموزش عملی در زمینه کسب و کارها برای دانشآموزان و معلمان
- ایجاد و حمایت از تاسیس شرکتها توسط دانشآموزان
- ایجاد یک رقابت به عنوان مدرسه و صنعت موفق با یکدیگر
- در مدرسه عالی Gelesenkirchen
دانشگاه Wappental
دو پروفسور در رشته کارآفرینی و نوآوری وجود دارد.
در اغلب کرسیهای استادی مواد درسی به شکل ذیل قابل ارایه میباشد:
کارآفرینی، تاسیس عمومی، مدیریت تاسیس، تاسیس شرکت، واقعیتهای تاسیس، تاسیس شرکتهای
فامیلی، تجارب فامیلی، کسب و کار فامیلی، دوران عمر شرکت، توسعه شرکت، توسعه علم
اقتصادی کار اشتراکی شرکت، فرم سرمایهگذاری در نوآوری، مدیریت نوآوری کسب و
اطلاعات تکنولوژی تاسیس، تاسیس شغلی، سرمایهگذاری تاسیس، اساس بازار، سرمایهگذاری
- ایجاد بانک اطلاعاتی برنامههای حمایتی، که توسط وزارت فدرال امور اقتصادی و
تکنولوژی اداره میشود و پایگاه آن بر روی اینترنت موجود میباشد.
- فهرست کردن به برنامههای حمایتی اتحادیه اروپا و دولت فدرال و روشهای درخواست
و برقراری تماس با افراد میباشد.- یک خط مستقل در سطح کشور برای افرادی که یک کسب
و کار جدید ایجاد میکنند و نیاز به مشاوره دارند.- در سپتامبر 1999 وزارت امور
اقتصادی اقدام به تشکیل گروهی به نام گروه پروژه حذف بوروکراسی کرد و مسول این
گروه ابتدا فهرستی از تقاضاهای موجود برای کاهش موانع اداری را از کسب و کارها جمعآوری
کرد. سپس تمام طرحهای پیشنهادی و اظهار نظرات خود را برای کم کردن و موثر کردن
قوانین و بهتر شدن فرآیندهای سازمانی ارایه داد.
حمایتهای مالی
- شبکه فرشتگان کسب و کار آلمان، در سال 1998 اولین شبکه فرشتگان کسب و کار در نوع
خود ایجاد شد این شبکه از وزارت فدرال امور اقتصادی، وزارت تکنولوژی و تحقیق و
بانک توازن تشکیل شده است.
خدمات حمایتی
- حمایت دولت از بازارچههای کسب و کار و کسب و کارهای جدید
- برداشتن موانع موجود از سر راه ایجاد کنندگان کسب و کارهای جدید و شرکتهای کوچک
از طریق مشارکت دادن تمام ساختارها در فرآیند ایجاد کسب و کار
- ایجاد بانک اطلاعاتی برنامههای حمایتی، که توسط وزارت فدرال امور اقتصادی و
تکنولوژی اداره میشود و پایگاه آن بر روی اینترنت موجود میباشد.
- فهرست کردن برنامههای حمایتی اتحادیه اروپا و دولت فدرال و روشهای درخواست و
برقرار تماس با افراد
- یک خط مستقل در سطح کشور برای افرادی که یک کسب و کار جدید ایجاد میکنند و نیاز
به مشاروه دارند.
- در سپتامبر 1999 وزارت امور اقتصادی اقدام به تشکیل گروهی به نام گره پروژه حذف
بوروکراسی کرد و مسول این گروه ابتدا فهرستی از تقاضاهای موجود برای کاهش موانع
اداری را از کسب و کارها جمعآوری کرد. سپس تمام طرحهای پیشنهادی و اظهار نظرات
خود را برای کاهش و موثر کردن قوانین و بهتر شدن فرآیندهای سازمانی ارایه داد.
ایتالیا:اهم تجربیات عملی دولت ایتالیا در توسعه و ترویج کارآفرینی بشرح زیر میباشند:
حمایت های آموزشی
- طرح آشنایی دانشآموزان در سال آخر دبیرستان با شرکتها (با همکاری سازمانهای
کسب و کار SMEها)
- ارایه سیستم آموزش حرفهای ـ فنی بالاتر (FIS) برای برآوردن سازی نیازهای SMEها جهت آموزش کارگران سطح متوسط (کارگران فنی، حرفهای،
ماهر و ...)
- ایجاد پروژه پایلوت آموزش فنی بالاتر (IFTS) برای آموزش محققین سطح بالا، تکنسینها، مدیران و اپراتورهای تولید
(بیش از 50 درصد کارکنان آموزشی از شرکتها تامین میشوند) (600 دوره آموزشی با هزینه
70 میلیون دلار در سال 2000)
- ایجاد طرح آموزشی ویژه «آموزش شرکت» توسط اتاقهای بازرگانی (811 طرح آموزشی برای
1300 دانشآموز اجرا شده است).
- ارایه دورههایی در مورد مهندسی صنایع با مدیریت در بیش از 20 دانشگاه ایتالیایی
مثلاً در مورد مهندسی صنایع یا مدیریت در بیش از 20 دانشگاه ایتالیایی مثلاً
دانشکده مدیریت کسب و کار باکونی (SDA)،
855
دوره را برای 10000 نفر شرکت کننده به صورت آزا اجرا نموده است.
- ایجاد یک دوره فوق لیسانس در مدیریت شرکتهای کوچک به مدت 12 ماه برای افراد زیر
28 سال که قصد دارند در آینده یک کسب و کار خانوادگی را ارایه کنند.
حمایتهای مالی
- عدم وجود شبکههای فرشتگان کسب و کار در ایتالیا
- دادن وام بدون وثیقه برای افراد جوان و بیکار توسط سازمان کارآفرینی جوانان (تا
فوریه 2000، 212 پروژه سرمایهگذاری شده و 1000 شرکت تاسیس شده است)
- ایجاد سیستم condifi
که عبارت از سازمانهایی است که تضمینهای گروهی و همچنین تسهیل دسترسی به
اعتبارات یا وامهای بانکی را به به ویژه برای SMEها ارایه میدهند و شامل شرکتها، اتاقهای بازرگانی و
انجمنهای کارآفرینی میباشد.
در سال 1998، حدود 3/6 میلیارد دلار را برای 850000 شرکت تضمین نمودند.
- ایجاد صندوق تضمین مرکزی برای SMEها
- اولویت سرمایهگذاری برای طرح نوآور میباشد. تاکنون 13 میلیارد دلار برای
860000 شرکت سرمایهگذاری شده است.
- قانون 488 سال 1992، امتیازاتی را به شرکتهای واقع در نواحی ضعیف اقتصادی اعطا
میکند. 64 درصد از این سرمایهها به منطقه جنوب و 82 درصد به SMEها اختصاص یافته است.
- ایجاد «مالیات درآمد دوگانه» در سال 1997، به منظور تحریک سرمایهگذاری شرکتها
از طریق تسهیل امور مالیاتی روی سرمایههایی که مجدداً سرمایهگذاری میشود.
- اعطای امتیازاتی به فعالیتهای کارآفرینانه بدیع و نوآوری که توسط افراد جوان بین
18 تا 35 سال (شامل کمکهای بلاعوض و وامهای با نرخهای کم) انجام میشود.
- تشویق افراد و زنان برای ایجاد شرکت توسط اعتبارات مالی و مالیاتی
حمایتهای نوآوری
- افزایش اختصاص هزینههای تحقیق توسط شرکتها
- قانون 317 سال 1991 در رابطه با مزیتهای مالیاتی برای شرکتهایی که روی نوآوری
سرمایهگذاری میکنند تصویب گردید.
- کمکهای مالی (به مبلغ 14000 دلار در هر سال برای هر کارمند جدید) به SMEهایی که برای امور تحقیقاتی، فارغالتحصیلان متخصصین را
استخدام میکنند.
- برنامه انتشار نوآوری تکنولوژی (DIT)
از طریق شبکه اتاقهای بازرگانی در سراسر ایتالیا آموزش و همکاریهایی را ارایه میدهد.
(از سال 1990 بیش از 2000 SME
برای توسعه قابلیتهای خود در زمینه تکنولوژی و نوآوری بازار، توسط این برنامه حمایت
شدهاند.
- قانون 140 وزارت صنایع، امتیازاتی را برای SMEها ارایه میدهد که شامل سر فصلهایی برای تحقیق، توسعه و
نوآوری در بودجه آنها میباشد.
- ایجاد 20 مرکز اطلاعاتی در سطح ناحیهای برای افزایش آگاهی کاربران بالقوه از
پتنتهاژ
- پروژه کامپیوتری کردن سیستم ثبت پتنت در حال اجرا میباشد.
- اعطای جایزه بازرگانی (Ecomerce)
برای SMEهایی که روی اینترنت فعالیت میکنند.
بهبود دیدگاه خدمات حمایتی
- تاسیس آژانس جدید Sviluppo Italia
برای توسعه کارآفرینانه و ناحیهای (از سطوح فعالیت این آژانس میتوان به ارتقای
تولید و طرحهای تامین اشتغال، کارآفرینان جوان، توسعه سرمایهگذاریها، تقاضا برای
نوآوری و ... اشاره کرد).
- تالیف کتابچه خود راهنمای که تهیه کنندگان خدماتی نظیر شرکتها، سازمانها،
کنسرسیومها و صادر کنندگان را فهرست میکنند و به SMEها کمک مینماید تا به بازار متصل شوند. 700 شرکت مشاورهای
و کارشناسی ثبت شده و بیش از 1000 درخواست به صورت ماهانه از طریق اینترنت دریافت
میشود.
- راهاندازی سیستم ملی ارتباط از راه دور ثبت شرکتها از طریق سیستم اطلاعاتی Infocamere
بهبود امور اداری
- تصویب قوانین Bassanini
مربوط به فرآیند ساده سازی امور ادرای در سال 1998
- ایجاد مدل ایتالیایی بازارچه کسب و کار برای شرکتها (ساده سازی روشهای اداری)
در سال 1999 این مدل تمام روشهای لازم برای کسب مجوز برای تعیین محل، تاسیس، تجدید
ساختار، گسترش، اتمام کار، شروع مجدد، انتقال، اجرای کارهای داخلی و تغییر محل
واحدهای تولیدی را در کنار هم ارایه میدهد و شهرداری از طریق این مدل، یک سند کسب
مجوز را منتشر میکند.
- تاسیس واحد Simplification task Force
برای تسهیل روشها و قوانین در دفتر نخست وزیر
بهبود اشتغال و شرایط کاری
- ارتقای کارهای پاره وقت با سرمایهگذاری 280 میلیون دلار در طی یک دوره سه ساله
در سال 2000 که 100000 فرصت شغلی جدید را ایجاد کند.
- طرح ارتقای شرکتها و سرمایهگذاری در جنوب در تابستان سال 2000 توسط دولت ارایه
شد که معافیت از مالیات برای کارکنان تازه استخدام شده را در پیداشت. فنلاند:اهم
تجربیات عملی دولت فنلاند در توسعه و ترویج کارآفرینی بشرح زیر میباشند:دولت
فنلاند سال 2005-1995 را دهه کارآفرینی معرفی نموده و برنامههایی را برای افزایش
کسب و کار در این کشور اجرا نموده است.
حمایت های آموزشی
- فعالیت 58 درصد از SMEها در
ارتباط با آموزش حرفهای کارمندانشان در سال 1998 خوب بوده است.
- آموزش کارآفرینی سیستم مدرسهای دبستان تا دانشگاه را شامل میشود.
- داشتن دو درجه مخصوص کارآفرینی در سطح دبیرستان (الف ـ درجه تخصصی صلاحیت کارآفرینی،
ب ـ درجه پایینتر صلاحیت کارآفرینی)
- دایر شدن آموزشهای کارآموزی برای کارآفرینی از سال 1999 به بعد.
- دپارتمانهای آموزشی مختلفی را به مدیرانه شرکتها، افراد کلیدی و کسانی که میخواهند
کارآفرین شوند ارایه میکنند.
- تشویق کارآفرینی از طریق اهدای جوایز:
1- جایزه بینالمللی ریاست جمهوری به کارآفرینی
2- اعطای جایزه سالانه کارآفرینی به 4 کارآفرین موفق توسط اتحادیه شرکتهای فنلاندی
- انجام پروژهها جدید «چشم اندازههای جدید کارآفرینی در سال 2020 میلادی» توسط
مرکز توسعه دانشگاه تورکو و مرکز تحقیقات آتی فنلاند.
منبع:روزنامه
تفاهم
تجمیع
شناسنامه کامپیوتر
جمع آوری خودکار
فروش کاشی مساجد
ایجاد شناسنامه تجهیزات
کاشی مسجدی
هلپ دسک سازمانی
هلپ دسک IT
Help Desk
کاشی سنتی ایرانی
مدیریت تجهیزات IT
مدیریت تجهیزات آی تی
کارتابل درخواست ها
کارتابل درخواست های IT
جمع آوری خودکار نرم افزارها
جمع آوری سیستم های شرکت
جمع آوری سیستم های سازمان
تجمیع اطلاعات
تجمیع اطلاعات IT
تجمیع کامپیوترها
مدیریت IT
سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر
سیستم مدیریت کلان IT
سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات
ابزار مدیران IT
ابزار مدیران فنآوری اطلاعات
سامانه تجمیع
خودکار شناسنامه
جمع آوری سیستم کامپیوتر