02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 154
4/29/2023
hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdfffac6020000001b10000001000100

ضرورت حسابرسی صورتهای مالی

تقاضا برای حسابرسی چگونه شکل گرفت؟

از جمله مهمترین سوالاتی که ممکن است توسط افراد شاغل در حرفه حسابداری وحسابرسی و دانشجویان حسابداری مطرح شود این است که چرا به حسابرسی نیاز داریم؟ پاسخ به این سوال را می توان از رابطه اقتصادی بین یک واحد تجاری و سایر عناصری که در ایجاد منافع واحد تجاری دخالت دارند| جستجو کرد. بین حسابداری و حسابرسی در شرکتها یک رابطه تاریخی وجود دارد.به عنوان مثال شواهدی وجود داردکه نشان می دهد برخی از اشکال حسابداری وحسابرسی حدود500 سال قبل از میلاد مسیح در یونان وجود داشته است. در یونان باستان(1) وارسی حسابها با رسمیت جامعه(2) بوجود آمد. مصریان باستان نیز برای بررسی مستقل بر روی مالیاتهای دریافتی ثبت شده ،مجوز تهیه می کردند. رومیها نیز مبالغ پرداختی را با مجوزهای پرداخت مقایسه وکنترل می کردند. همچنین در قرون وسطی(3)نجیب زادگانی (4)از ملاکان انگلیسی برای بررسی سوابق حسابداری وگزارشهای تهیه شده توسط خدمتگزاران خود ازحسابرسان استفاده می کردند.

آغاز حسابرسی شرکتها به وضع قوانین بریتانیا ، طی انقلاب صنعتی در اواسط قرن 19ارتباط پیدا می کند. تا اواخر قرن 18 و اوائل قرن 19 ،اکثر شرکتها نسبتا کوچک بودند و به صورت تضامنی یا تک مالکی اداره می شدند ، تا اینکه پیشرفت حمل ونقل وتکنولوژی صنعتی منجر به ایجاد اقتصادی با معیار جدید، شرکتهای بزرگتر ،مدیریت حرفه ای و افزایش تعدد وتمایز مالکان غائب شرکتها گردید.

در ابتدا حسابرسی شرکتها توسط یک یا چند نفر از سهامداران انجام می شد، به نحوی که برنامه کار آنها توسط عده دیگری از سهامداران که به عنوان نماینده تمام سهامداران بودند طراحی می گردید.اما با وقوع انقلاب صنعتی(5) بود که حسابداری وحسابرسی مدرن متولد شد. در آن زمان شرکتها برای توسعه مالی نیاز به افزایش سرمایه داشتند ، بدین ترتیب برای رفع این مساله ، سهام و اوراق قرضه عمومی منتشر کرده ، وجوهی را نیز از موسسات مالی و اعتباری وام گرفتند  و در پی آن اداره و هدایت مدرن شرکتها با حضور مالکان غائب(6) و مدیران حرفه ای شکل گرفت . بدین وسیله مدیران به عنوان نماینده(عامل) صاحبان سهام به آنان خدمات ارائه می دادند و به اینصورت با کامل شدن وظیفه نظارت ، منابع و داراییهای شرکت اداره می شدند.

در اواخر قرن 19 با نفوذ مهاجران انگلیسی واسکاتلندی به عنوان سرمایه گذار به آمریکا ، موجب شد آنها حسابرسان خود را برای بررسی وضعیت شرکتهای آمریکایی ، بویژه شرکتهای سهامی راه آهن و نوشابه سازی  که سرمایه گذاریهای سنگینی در این شرکتها داشتند ، ارسال کنند. تمرکز حسابرسی اولیه بر روی پیدا کردن اشتباهات

1

ترازنامه بود و تقلب نیز با پدید آمدن حرفه مدیریت شاغل و مالکان غائب رشد پیدا کرد.

تا بدینجا بطور اجمالی در رابطه با سیر تاریخی شکل گیری تقاضا برای حسابرسی بحث گردید . در ادامه پیرامون موارد توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی  و ضرورت آن بحث خواهد شد .  مسلما بررسی منافع استفاده کنندگان مختلف می تواند ضرورت انجام حسابرسی را به نحو معقولی توجیه کند . استفاده کنندگان از گزارشهای حسابرسی عبارتند از: سهامداران(بالقوه وبالفعل) ، مدیران ، کارکنان ، اعتبار دهندگان ، دولتها و غیره.

ارزش حسابرسی ارزشی مستقل نیست و تابع ارزش اطلاعات حسابداری گزارش شده است واینکه اطلاعات حسابداری برای چه مصارفی مورد بهره برداری قرار می گیرد. ارزش افزوده حسابرسی متشکل از دو بعد است: بعد کنترلی وبعد اعتبار بخشی.

از دیدگاه کنترلی ، به دو دلیل حسابرسی به عنوان عاملی مستقل بر کیفیت اطلاعت نظارت دارد:1-بررسی مستقل میزان انطباق اطلاعات حسابداری با معیارهای از قبل تعیین شده که این معیارها قاعدتا باید منعکس کننده نیاز استفاده کنندگان اطلاعات باشد(عامل کشف کننده)،2-ایجاد انگیزه برای تهیه کنندگان جهت تولید اطلاعات در چارچوب معیارهای از قبل تعیین شده ،زیرا تهیه کننده می داند که مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت.

از دیدگاه اعتباربخشی، حسابرسی بر اعتبار اطلاعات می افزاید، زیرا استفاده کنندگان می توانند مطمئن باشند که عوامل کنترلی پیشگفته برفرایند گزارشگری حاکم و باعث بهبود کیفیت اطلاعات شده است. در نتیجه استفاده کنندگان می توانند با ضریب اطمینان بیشتری ازاطلاعات استفاده کنند.حسابرسی مشکلات اعتبار دهی ناشی از تضاد منافع را کاهش می دهد واز این رو به قابلیت اتکای آن می افزاید.

با توجه به تقسیم بندی استفاده کنندگان ، سایردلایل  برای توجیه ضرورت انجام حسابرسی ومنافع آن به شرح زیر مطرح می گردد:

1-آگاهی سهامداران از عملکرد مدیران

2-آگاهی اعتباردهندگان ازوضعیت مالی وعملکرد مالی شرکت برای اعطای وام و همچنین آگاهی از نحوه مصرف وجوه وام توسط واحد وام گیرنده وبازیافت آن.

3-آگاهی مدیران از جزئیات فعالیت کارمندان

4-تامین منافع دولتها(از طریق افزایش درآمد و کاهش هزینه دولتها).

هریک از چهار مورد فوق به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد:

1-آگاهی سهامداران از عملکرد مدیران

2

با توجه به پیشگفته ها ، رابطه نمایندگی بین مالکان و مدیر یک تضاد طبیعی بین منافع را ایجاد می کند ودلیل آن

نیز اطلاعات نامتقارنی است که بین مدیر ومالکان غائب در شرکت وجود دارد . اطلاعات نامتقارن (7)به این معنی است که مدیریت عموما اطلاعات بیشتری درباره صحت و درستی وضعیت مالی و نتایج عملیات شرکت نسبت به مالکان غائب دارد. در صورتیکه مدیر ومالکان هرکدام در پی حداکثر کردن منافع خودشان باشند ، این امر مشتبه می گردد که مدیران در جهت حداکثر کردن منافع مالکان فعالیت نکنند . برای مثال مدیر می تواند وجوه شرکت را جهت نیل به منفعت بیشتر شخصی یا تحریف سود به منظور بدست آوردن پاداش بیشتر صرف کند . در مقابل مالک نیز می تواند از منافع خود دفاع کند و از طریق بررسی ومقایسه منابعی که مدیر مصرف کرده با آنچه که خود پیش بینی کرده است ، پاداش مدیر را تعدیل کند . از طرفی مدیر نیزبرای جبران این وضعیت ، ممکن است با برخی از کارکنان قراردادی که وظیفه تهیه گزارشهای مالی را به عهده دارند توافق کند که گزارشهای مالی دوره ای به نحوی تهیه گردند که نشان دهنده این باشد که مدیریت داراییها(منابع)مالکان را به نحو مطلوب اداره کرده است . گزارش این اطلاعات عموما از برخی توافقات در رابطه با اصول حسابداری پیروی می کند. . در عمل‌ دستیابی‌ مدیریت‌ به‌ این‌ هدف‌ به‌ دو عامل‌مهم‌ بستگی‌ دارد:

1) توانایی‌ کارمندان‌ ارشد مالی‌ و حسابداری‌ شرکت‌ در پنهان‌ کردن‌ مشکلات‌ و تخریب‌کیفیت‌ حسابرسی‌ .

2) توانایی‌ تیم‌حسابرسی‌ مستقر در شرکت‌ در کشف‌ مسائل‌ ومشکلات‌ شرکت‌صاحبکار(داشتن‌ تردید و کسب‌ شناخت‌).

به دلیل اینکه مدیر مسوولیت گزارشگری را به عهده دارد و مالکان غائب در شرکت نیز نمی توانند فعالیت مدیر را مشاهده کنند ، لذا مدیر این امکان را پیدا می کند تا گزارشهای مالی را به نفع خود تحریف کند و در مقابل مالکان نیز ازمنافع خود محافظت می کنند و با فرض اینکه مدیر گزارشهای مالی را به نفع خود تحریف می کند ، پاداش مدیر را تعدیل کرده و ازاین طریق زیان خود را جبران می کنند.

در واقع نیاز تاریخی به حسابرسی از این نقطه(رابطه عاملیت بین سهامدار ومدیر) برخاست و به تدریج توسعه پیدا کرد . در صورتیکه مدیر درستکار باشد وهزینه یک حسابرسی از مبلغی که مالکان ممکن است برای تعدیل پاداش مدیر در نظر بگیرند فزونی نداشته باشد | این به نفع مدیر است که حسابرسی موجب آکاهی دیگران از فعالیت وی گردد.

            گولد من‌ وباریلو (1974) بیان‌ می‌کنند که‌ مدیران‌ در نتیجه‌ اظهار نظر حسابرسان‌بیشترین‌ زیان‌ را می‌بینند. اظهار نظر حسابرس‌ در این‌ باره‌ که‌ مدیر ممکن‌ است‌ بطورکامل‌ مسؤولیتهای‌ خود را اجرا نکرده‌ باشد نه‌

3

 

 

 تنها لطمه‌ای‌ روانی‌ آشکار برای‌ مدیر دارد،بلکه‌ پیامد اقتصادی‌ خیلی‌ واقعی‌ قابل‌ تحمیل‌ توسط‌ سهامداران‌ شرکت‌ در بازارهای‌ مالی‌هم‌ وجود دارد. کناپ‌ (1985) در پژوهش‌ خود دریافت‌ که‌ کار حسابرس‌ مستقل‌ اغلب‌ترغیب‌ کردن‌ مدیران‌ به‌ انجام‌ کارهایی‌ است‌ که‌ نمی‌خواهند انجام‌ دهند.

نقش حسابرسان این است که تعیین کنند گزارشهای تهیه شده توسط مدیر مطابق با اصول تهیه می باشد یا خیر؟ بنابراین حسابرسان اعتبار اطلاعات گزارش شده را اثبات می کنند. بطور کلی حسابرسی روشی ممکن برای دستیابی

به اطلاعات اضافی است.شکل زیر ضرورت تقاضا برای حسابرسی را نشان می دهد:

           عامل                                           قرارداد                                         مالکان

      

          مدیر                                     تهیه گزارشهای مالی                              سهامداران

 

                                          بررسی ارتباط بین اطلاعات مالی                 انتشارگزارش حسابرسی

                                               مندرج در گزارشهای مالی

 

حضور گسترده حسابرسان وگزارشهای اصولی حسابرسی با در نظر گرفتن هزینه وکارایی یک ابزار آگاهی دهنده (اطلاعاتی) می باشد.آن گروه از صورتهای مالی که توسط مدیریت شرکت تهیه و قبل ازحسابرسی حسابرسان مستقل به استفاده کنندگان خارج از شرکت ارائه  می شود،اعتبار کمی دارد . بعید است که مدیریت را بتوان در ارتباط با گزارشگری نسبت به نحوه اداره کار شرکت کاملا بی طرف وبی تعصب دانست، همانطور که از یک مربی فوتبال نمی توان انتظار داشت که در یک مسابقه ، هم مربی وهم داور باشد.

طی یک مطالعه تحقیقاتی که توسط بخش تحصیلات تکمیلی دانشکده بازرگانی دانشگاه تگزاس منتشر گردید| مشخص شد که حسابرسیها حدود 60درصد از اقلامی را که بیش از میزان واقع نشان داده می شوند، کشف        می کنند . این تحقیق اثبات می کند که در صورت عدم انجام عملیات حسابرسی ، این ارقام توسط شرکتهاخیلی بزرگتر نشان داده خواهند شد.

نتایج این تحقیق از تجزیه وتحلیل 9 پروژه تحقیقاتی جداگانه که طی یک دوره 15ساله بر روی 1500 شرکت صورت گرفته بدست آمده است. این تحقیق در کشورهای ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، انگلستان وآمریکای جنوبی 4

انجام شده و در شرکتهای مورد نظر به نتایج یکسانی منجر گردیده است. از جمله دیگر نتایج جالب این تحقیق این است که در صورت عدم انجام حسابرسی ، ارقام حسابهای دریافتنی و درآمد ها به طور متوسط 8 برابر بیش از میزان واقع نشان داده خواهد شد(8).

            انجمن‌ رسمی‌ آزمون‌ تقلب‌ (ACFE|2002) برآورد می‌کند که‌ بر اثر تقلب‌ 6 درصد ازدرآمد شرکتهای‌ آمریکایی‌ در سال‌ 2002 معادل‌ مبلغ‌ 600 بیلیون‌ دلار نشان‌ داده‌ نشده‌است‌. این در حالی است که این شرکتها مورد حسابرسی قرار می گیرند . سوالی که با شنیدن این خبر در ذهن شنونده ایجاد می شود این است که اگر این شرکتها حسابرسی نمی شدند چه اتفاقی می افتاد؟ به‌ طور کلی‌ بالا بردن‌ تردید در حسابرسی‌ ضروری‌ و لازم‌ است‌.

تحقیقات‌حسابداری‌ نشان‌ می‌دهد که‌ حتی‌ حسابرسانی‌ که‌ تردید بیشتری‌ دارند نیز در کشف‌ تقلب‌شکست‌ می‌خورند

2-آگاهی اعتباردهندگان ازوضعیت مالی وعملکرد مالی شرکت برای اعطای وام و همچنین آگاهی از نحوه مصرف وجوه وام توسط واحد وام گیرنده وبازیافت آن.

بطور کلی عقاید مشابهی در رابطه با سایر عناصر مرتبط با واحد تجاری وجود دارد . مثلا زمانی که اعتبار دهندگان مبالغی رابه شرکت وام می دهند ، برخورد مشابهی را در رابطه با مدیریت از خود نشان می دهند ، بطور مثال یک اعتبار دهنده چگونه می تواند از اینکه مدیریت وجوه استقراضی را برای خریدهای شخصی استفاده نکند ، پیشگیری کند . یک راه حل، گنجاندن مفاد محدود کننده (9)در قراردادهای وام می باشد که شرکت و مدیریت آن را ملزم به اجرای این مفاد می کند ، گاهی اوقات نیز قراردادهای وام یک گزارش حسابرسی جداگانه که میزان رعایت مفاد قرارداد توسط شرکت را گزارش کند ، طلب می کند.

3-آگاهی مدیران از جزئیات فعالیت کارمندان

همچنین ارتباطات اقتصادی مشابهی بین کارفرما(مدیریت) و کارمندان در شرکتها وجود دارد . کارفرمایان از اشکال مختلف حسابرسی برای آگاهی از فعالیت کارمندانشان استفاده می کنند . برای مثال ممکن است بودجه ای برای کنترل یا محدود کردن فعالیت یک کارمند تعیین شود ، این کارمند بطور متناوب می خواهد چگونگی مقایسه نتایج واقعی با نتایج بودجه را گزارش کند . لذا کارفرما می تواند از گزارشهای آگاه کننده برای اطمینان از اینکه کارمند مورد نظر طبق پیش بینی ها و انتظارات رفتار می کند  یا خیر، استفاده نماید. برای مدیرانی که شرکتهای بزرگ را اداره می کنند امکان نظارت بر تمام جزئیات و کسب تمامی اطلاعات ممکن نیست ، بنابراین گزارشهای حسابرسان می تواند به آگاهی مدیران از جزئیات بیشتر کمک کند

4-تامین منافع دولتها

5

علاوه بر بخش خصوصی | دولتها نیز به حسابرسی نیاز مبرم دارند . حسابرسان که نسبت به درستی و قابل قبول

بودن صورتهای مالی اظهار عقیده می کنند نقش اساسی در بهبود سیستم مالی هر کشور و نهایتا تاثیر عمده ای در تصمیم گیری دولتمردان در جهت اعتلای جامعه خواهند داشت . گزارشهای حسابرسی نقش بسزایی را در         جلو گیری از شیوع فساد در کشورها بازی می کنند . همچنین از بعد درآمد زدایی برای دولتها ،با توجه به اینکه حسابرسان زمان زیادی را در شرکتها صرف می کنند و رسیدگی های نسبتا عمیقی را انجام می دهند ، طبیعی است که نتایج مطلوبی را کسب کنند ، در صورتی که از طرف دولتها نسبت به نتایج کار حسابرسان ارزش بیشتری داده شود می تواند برای دوایر دولتی بویژه از بعد شناخت درآمد مفید باشد که مطمئنا افزایش درآمد و کاهش هزینه را

برای دولتها در برخواهد داشت(مثل تعیین درآمد مشمول مالیات وحق بیمه وسایر عوارض دولتی) که در اینصورت حسابرسان شرکتها به عوامل مفیدی برای دستگاههای دولتی تبدیل می شوند . در واقع حسابرسی را می توان یکی از زیر ساختهای توسعه اقتصادی هر کشوری برشمرد . حسابرسان می توانند بازوی قدرتمندی برای دولتها در رابطه با کنترلهای اقتصادی و مالی باشند. 

تا بدینجا در رابطه با نیاز به حسابرسی به اختصار بحث شد . اما به جز تضاد منافع که در پیشگفته ها به آن اشاره شد دلایل دیگری نیز وجود دارد که توجیه نیاز به حسابرسی را کاملتر می کند از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد

1_دور از دسترسی مستقیم بودن اطلاعات(10):مسافت | زمان و هزینه از جمله عواملی هستند که دسترسی مستقیم به سوابق حسابداری را حتی برای استفاده کنندگان با دانش (استفاده کنندگانی که توانایی ارزیابی اطلاعات را دارند) غیر ممکن می سازد.همچنین ممکن است قوانین شرکت اجازه دسترسی مستقیم را به استفاده کنندگان اطلاعات  ندهد . بنابراین استفاده کنندگان از صورتهای مالی برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود به گزارش حسابرسان اتکا می کنند.

2-پیچیدگی اطلاعات(11): از جمله موضوعات مهم در فرایند حسابداری و تهیه گزارشهای مالی ، افزایش پیچیدگی اطلاعات می باشد . استانداردهای حسابداری و گزارشگری برای اجاره ها ، تلفیق ،بازنشستگی ،مالیات بر درآمد و سود هر سهم نمونه هایی ازاین واقعیت هستند . هر چه سطح پیچیدگی اطلاعات افزایش یابد ، خطر اشتباه در تفسیر اطلاعات و اشتباهات عمدی نیز افزایش می یابد و یافتن این موارد برای استفاده کنندگان صورتهای مالی مشکل یا غیر ممکن می باشد . بدین ترتیب استفاده کنندگان  برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود به ارزیابی حسابرسان مستقل از کیفیت اطلاعات ارائه شده اتکا می کنند.

6

3-پیامدهای اقتصادی با اهمیت(12) : اطلاعات حاصل از نظام حسابداری و گزارشگری مالی می تواند پیامدهای

اقتصادی با اهمیتی را برای شخص تصمیم گیرنده ، در پی داشته باشد. سو داربودن ، گمراه کنندگی ، نامربوط بودن یا ناقص بودن اطلاعات می تواند منجر به تصمیم غلط شود و به تصمیم گیرنده زیان وارد کند . در شرایطی که این تصمیم ، پیامدهای مهم اقتصادی داشته باشند ، تصمیم گیرنده اهمیت بیشتری برای کسب اطمینان از کیفیت اطلاعات دریافت شده قائل می شود .کسب اطمینان از کیفیت اطلاعات دریافت شده از طریق حسابرسی میسر است.

علاوه بر مواردی که ذکر گردید ، توجه به منافع اقتصادی حسابرسی نیز می تواند دلایل قابل قبولی را برای توجیه

یاز به حسابرسی بیان کند . به عنوان مثال حق الزحمه حسابرسی یک شرکت بزرگ مثل جنرال الکتریک یا   IBM

یا حتی یک شرکت بزرگ دولتی مثل نیویورک سیتی می تواند بالغ بر 10 میلیون دلار باشد . بنابراین منافع و مزایای اقتصادی حسابرسی باید بطور واضح منطقی بودن هزینه های آن را توجیه کند . از جمله منافع اقتصادی حسابرسی صورتهای مالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-دسترسی به بازارهای سرمایه(13): شرکتهای سهامی عام برای پذیرفته شدن در بورس اوراق بهادار  ونهایتا جذب سرمایه  از طریق این بازار باید بتوانند رضایت سازمان بورس اوراق بهادار را جلب کنند . لذا بدون گزارش حسابرسی این شرکتها به بازارهای سرمایه دست نخواهند یافت . بنابراین حسابرسی به عنوان ابزاری است که می تواند دسترسی به بازارهای سرمایه  وداد وستد سهام را برای این شرکتها امکان پذیر سازد(14).

2-اقل هزینه سرمایه(15): شرکتهای کوچک اغلب صورتهای مالی حسابرسی شده را برای دریافت وامهای بانکی یا استقراض با دوره های زمانی مناسب مورد استفاده قرار می دهند ودلیل آن نیز این است که صورتهای مالی حسابرسی شده خطر ارائه اطلاعات نادرست را کاهش می دهد . بر همین اساس بستانکاران واعتبار دهندگان نیز ممکن است نرخ بهره خود را به حداقل برسانند | علاوه براین سرمایه گذاران نیز ممکن است نرخ بازده کمتری را برای سرمایه گذاریهایشان در شرکت بپذیرند.

3-تفاوت در بی کفایتی وتقلب(16): تحقیقات نشان می دهد زمانی که کارکنان شرکت صاحبکار بدانند که شرکت توسط حسابرسان مستقل مورد حسابرسی قرار می گیرد ، مراقبتهای ویژه ای را در جهت به حداقل رساندن اشتباهات  حین انجام عملیات حسابداری بکار گرفته و مواردی همچون سو استفاده شخصی از داراییهای واحد تجاری را کنار می گذارند .بنابراین اطلاعات ثبت شده قابلیت اتکای بیشتری داشته و اختلاس ، سو استفاده و سرقت به حداقل   می رسد . علاوه بر این صورتهای مالی تایید شده احتمال حقه بازی مدیریت در ارائه گزارش مالی متقلبانه  را نیز به حداقل می رساند.

7

4-کنترل وبهبود عملیات(17):بر اساس شواهدی که طی حسابرسی صورتهای مالی توسط حسابرسان بدست می آید

حسابرسان می توانند پیشنهاداتی را جهت بهبود و ارتقای کنترلهای داخلی ودستیابی به کارایی بیشتر عملیات در سازمان صاحبکار به ایشان ارائه دهند . این منفعت اقتصادی ویژگی با ارزشی در شرکتهای متوسط وکوچک محسوب می گردد.

نتیجه گیری:

تقاضا برای حسابرسی از دیرباز تا امروز وجود داشته است . دلیل تقاضا برای حسابرسی  | مفید بودن آن برایاستفاده کنندگان مختلف از صورتهای مالی یک بنگاه اقتصادی است . موارد زیر بطور خلاصه بازگو کننده این مطلب خواهد بود:

1-آگاهی مالکان(سهامدارن) از نحوه اداره داراییها و منابع شرکت توسط مدیر.

2-اطمینان اعتبار دهندگان از رعایت مفاد قراردادهای وام توسط واحد تجاری.

3-آگاهی مدیران شرکتها(بویژه شرکتهای بزرگ) ازجزئیات بیشتر وقایع شرکت و عملکرد کارکنان (مثلاآگاهی از طریق مطالعه گزارش حسابرسی و نامه های مدیریت ضمنی و نهایی).

4-کمک به دولتها برای جلوگیری از فساد وتقلب در جوامع.

5-مفید بودن برای دستگاههای دولتی در جهت افزایش درآمد و کاهش هزینه برای آنها(مثل تعیین درآمد مشمول مالیات| تعیین بدهی به ادارات بیمه و سایر دستگاههای دولتی).

6-کمک به تمام استفاده کنندگان ازصورتهای مالی که با صرف اقل هزینه و زمان اطلاعات مورد نظر خود را تهیه کنند.

7-مفید بودن برای واحد تجاری در جهت کاهش نرخ بهره توسط اعتبار دهندگان وبستانکاران وهمچنین کاهش نرخ بازده سرمایه گذاران.

8-مفید بودن برای واحد تجاری جهت دستیابی به بازارهای سرمایه.

9-به حداقل رسیدن اشتباهات حین انجام عملیات حسابداری | سو استفاده از داراییهای شرکت توسط کارکنان وحقه بازی مدیریت و ارتقای کیفیت اطلاعات.

10-بهبود و ارتقای کنترلهای داخلی ودستیابی به کارایی بیشتر عملیات (بویژه در شرکتهای کوچک).           

 

 

8

پانوشت:

1-Early Greece

2-Public Official

3-Medieval

4-Nobleman

5-Industerial Revolution

6-Absentee Owners

7-Information Asymmetry

8-نتایج این تحقیق در تاریخ 18اکتبر1993 درمجله Accountig Today منتشر گردید.

9-Resterictive Covenants

10-Remoteness

11-Complexity

12-Consequence

13-Access to Capital market

14-طبق بند12 آیین نامه شرایط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار تهران، شرکت متقاضی پذیرش باید گزارشهای حسابرسی دو دوره متوالی پیش اززمان پذیرش را ارائه نماید . اینگونه گزارشها بایستی توسط موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که واجد ویژگیهای خاص مصوب شورای عالی بورس نیز باشند تهیه شده باشد.

15-Lower cost of capital

16-Different to inefficiency and fraud

17-Control and operational improvement

منابع‌ فارسی‌:

1ـ دکتر علی‌ نیکخواه‌آزاد؛ بیانیه‌ مفاهیم‌ بنیادی‌ حسابرسی‌ - سازمان‌ حسابرسی‌ - نشریه‌121.

2ـ دکتر یحیی‌ حساس‌ یگانه‌، عبدالرضا تالانه‌ - پژوهش‌های‌ رفتاری‌ در حسابرسی‌ - مجله‌حسابدار شماره‌ 157 اسفند ماه‌ 1382.

3-سید داود علوی،انجمن حسابداران مستقل وتدوین استانداردهای حسابداری وحسابرسی-بررسی های حسابداری-شماره1-تابستان1371.

4-نریمان ایلخانی،جایگاه حسابرسان در نظام اقتصادی ایران-مجله حسابدار-شماره143-تیرماه1380.

5-اصول حسابرسی-جلد اول-انتشارات سازمان حسابرسی

6ـ مجموعه‌ قوانین‌، مقررات‌ و آیین‌نامه‌های‌ بورس‌ اوراق‌ بهادار - چاپ‌ چهارم‌ - بهار1383.

منابع انگلیسی:

1- Boynton|Johnson| Kell; Modern Auditing 7thedition – 2001-p9|47|48

9

2-William F.Messier|Jr|Auditing&Assurance Services-Mc Grow Hill-2000-p5|6|7

3-Arens-LOEB Beck|Auditing An Integrated Approach-Prantice Hall-1997-p8

4- WWW.Ssrn.com| Tina Carpenter| Cindy Durt Schi||Lisa Milici Gaynor; The Role of Experience in Professional Skepticism| Knowledge Acquistion| and Fraud Detection -October 2002

 

تجمیع شناسنامه کامپیوتر جمع آوری خودکار فروش کاشی مساجد ایجاد شناسنامه تجهیزات کاشی مسجدی هلپ دسک سازمانی هلپ دسک IT Help Desk کاشی سنتی ایرانی مدیریت تجهیزات IT مدیریت تجهیزات آی تی کارتابل درخواست ها کارتابل درخواست های IT جمع آوری خودکار نرم افزارها جمع آوری سیستم های شرکت جمع آوری سیستم های سازمان تجمیع اطلاعات تجمیع اطلاعات IT تجمیع کامپیوترها مدیریت IT سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات ابزار مدیران IT ابزار مدیران فنآوری اطلاعات سامانه تجمیع خودکار شناسنامه جمع آوری سیستم کامپیوتر
All Rights Reserved 2022 © Tajmie.ir
Designed & Developed by BSFE.ir