hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdff7305030000000e0f000001000200
نقش حسابداران رسمی
در جامعه
غلامحسین دوانی
«بخش ششم»
حسابداران رسمی و
اخلاق
جهانی شدن مناسبات سیاسی- اقتصادی و فرهنگی تاثیرات
شگرفی بر تحولات جوامع و توسعه یا عقبماندگی آنان گذاشته است. از یکطرف
سرمایهداری جهانی که خود مبانی اخلاقی را زیرپا میگذارد به عنوان پیشتاز توسعه و
تحول معرفی میگردد و از طرف دیگر چارچوبهای نظری و معرفتی در فلسفه، علم و رفتار
را نیز کسانی به رشته تحریر در میآورند که به نظام فوق اعتقاد دارند بهمین علت
اگرچه در حرف و عمل تناقضات عدیدهای در رفتار، کردار و منش افراد و ایدئولوژیها به
چشم میخورد اما بشر در ذات تکاملی خود راهکاری مگر پناه بردن به آئین رفتاری
مترقی ندارد. سرعت
دگرگونی در جوامع، فرآیند صنعتی شدن جوامع، گسترش از خودبیگانگی و میزان بالای
کارکرد تکنولوژی تا بدانجا رسیده که معمای هویت یا رفع نیازهای اخلاقی انسان
بعنوان خصیصه بارز جهان کنونی قلمداد شده است. بیشک بحران هویت و گستره ضد ارزشها
بنیاد اخلاقی حرفه را هم مورد تعرض قرار داده بطوریکه امروزه زبان اخلاق درست به
همان حد دچار نابسامانی است که زبان علوم طبیعی در جهان خیالی. بهمین علت مشخص
نمیباشد که عقیم ماندن عنصر اخلاقی در جهان مدرن را باید در عقلانیت روشنگر دانست
یا عدم تکامل و بلوغ نهائی عقل. خوشبختانه اگر هنوز ماشین صنعت جهان را درنوردیده
اما اندیشمندان بسیاری افسانه علم فارغ از ارزش و اخلاق را سخت فرو کوفته و افشاء
میکنند.
اخلاق به عنوان دستگاه هم آهنگی از معیارها، اصول،
قوانین و آرمانها نامیده میشود. گفته میشود در اخلاق، چیزی کلی وجود دارد که مشخص
کننده محتوای اصول و معیارهای مشخص آنست. روش شناسائی حرفهای، همه راهائی را
(راههائی که توسل به اخلاق را برای توجیه اعمال ناپسند خود ناگریز میدانند و یا
در موارد نا به جا به آن متوسل میشوند) که مخصوص جریانهای غیرحرفهای و غیراخلاق
است کنار میزنند.
از ویژگیهای حرفه حسابرسی، توجه عمیق حرفه به فعالیت
معنوی افراد است،فعالیتی که نتیجه آن وجود موازین اخلاقی، عمل کرد آن، غنی شدن
محتوی آن و به کارگرفتن آئین رفتار حرفهای در زندگی حرفهای است. با این وجود
وقتی درباره منافع و علائق اعضای جامعه حسابداران رسمی صحبت میکنیم نباید فراموش
کرد که هیج روندی از زندگی اخلاقی جامعه نمیتواند بر نمونه یک فرد تنها قابل
انطباق باشد. وقتی از زندگی اخلاقی اعضای حرفه صحبت میشود بمعنای فعالیت کسانی است
که ارتباط رفتاری معینی با یکدیگر دارند موازین اخلاقی تجربی با منافع عملی پیوندی
جدی دارد و در برابر تفسیر شرایط موجود عکسالعمل سریعتری از خود نشان میدهد. از
یکطرف دیدگاههای اخلاقی تازهای پا میگیرد و از طرف دیگر پدیدههائی که با منافع
مستقیم سازگار نیستند، از نظر اخلاق محکوم میشوند.
عمل اخلاقی و رفتار اخلاقی هر عضو جامعه در شرایط
کنونی، همراه با جنبه تحلیلی آن است. درک مفهوم خواستههای اخلاقی، عقلانی بودن و
مفید بودن این مفهومها و ضمناً احساس ضرورت تنها، سرچشمه دستیابی عمیق حسابداران
رسمی به غنای تصورات اخلاقی است یعنی چنانچه شرایط محیطی چنان باشد که ضد ارزشها
را در قالب ارزش مطرح کنند و عنصر اخلاقی وازده شود نمیتوان انتظار پایبندی
اعضای حرفه را به اخلاق و ضوابط حرفهای انتظار داشت کما اینکه در دهه گذشته برخی
کسانیکه ظاهراً به عنوان «معلم اخلاق» مطرح شده بودند در گرداب بازار سرمایه فرو
رفتند و اخلاقیات بازار را به جای اخلاق حرفه جا زند. اگرچه مفاد آئین رفتار
حرفهای برای همه حسابرسان الزامی است اما استانداردهای اخلاقی بین افرداد متفاوت
است زیرا طرز فکر اخلاقی آنها (ارزشها، اولویتها و عقایدی که مردم آنها را
واقعاً مهم میدانند و بر اساس آنها، استانداردهای اخلاقی خود را میسازد) نیز
تفاوت میکند. این اعتقادات به عوامل مختلفی وابسته است که از میان آنها میتوان
به زمینه و فرهنگ خانوادگی، میراث فرهنگی، تعلقات عقیدتی و اجتماعی و تجارب آموزشی
اشاره کرد. آنچه در این ارتباط اهمیت دارد، درک این مطلب است که هر یک از تصمیمات
و رفتارها میتوانند تاثیری عمیق بر تفاوت حسابرسان داشته باشد بطوریکه عملاً باعث
نادیده گرفتن و یا در نظر داشتن نکات و مسائلی در گزارشات حسابرسی شود که منافع
عدهای را نادیده انگارد. اخلاق حرفهای تحت بیشک حرکت درون جوامع با رشد و
اعتلای حرفههای خاصی تبلور مییابد. مثلاً توسعه نظام مهندسی و پزشکی تاثیرات
قابل ملاحظهای بر شاخصهای توسعه انسانی و اقتصادی میگذارد بطوریکه امروزه
دسترسی شهروندان ایرانی به پزشک علت تعداد فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی به پزشک
بیش از دو دهه گذشته میباشد. و یا انجام بخشهای قابل ملاحظهای از پروژههای
مهندسی و فنی در کشور در حال حاضر توسط نظام مهندسی کشور امکانپذیر میباشد.
حرفه حسابداری و حسابرسی به علت ساختار ویژه خود
متشکل، نظاممند و انضباط پذیرست که به دلیل نوع و ماهیت خدماتی که ارائه میدهد
در نظام جهانی از اعتبار و منزلت خاصی برخوردار است. در ایران نیز با تصویب «قانون
استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی (سال 1372)» و
تصویب اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران «حسابداران رسمی» به عنوان «ناظران و
امین ملت و دولت» دارای اعتبار و منزلت و جایگاه ویژهای شدهاند که تداوم این
اعتبار و حرفه مستلزم پایبندی اعضای جامعه به ضوابط رفتاری، اخلاقی خاصی است که
به نام «آئین رفتار حرفهای» موسوم است.
حسابداران رسمی در انجام وظایف حرفهای، قانونی و
اجتماعی خود باید قواعد فلسفه عملی (قواعد چگونه عمل کردن انسان) و فلسفه علمی
(علم به قواعد اینکه انسان چگونه باید عمل کند) و انسان شناسی (علم به قواعد اینکه
رفتارهای واقعی انسان چیست) آشنا شوند تا بتوانند با درک اصول تجربی و اصول عقلائی
در شناخت محیط مورد عمل خود موفق گردند زیرا بدون شناخت محیط مورد عمل قادر به
اظهارنظر حرفهای اصولی نیز نخواهند بود. مبانی اخلاقی در همه حرفهها از دو منبع
ناشی میشود: منابع عقلی و منابع تجربی. منابع عقلی که از یک اصل عقلی نشات
میگیرد و منابع تجربی نیز از یک اصل تجربی مشتمل میگردد. در واقع اصول عقلائی
اصولی است که کل اخلاق ما از انطباق رفتار با قوانین عقلی را نمایش میدهند اما
اصول تجربی اصولی است که تا آنجا که بتوانند حواس ما را تبیین میکنند. (از حواس
ناشی شدهاند) با چنین مقدمهای حرفهای حسابداری تابع نظاممندی و قواعد رفتار و
اخلاق خاصی است که ریشه در علم و عمل دارد. از دیدگاه آئین رفتار حرفهای، اهداف
حرفه حسابداری عبارتست ازدستیابی به بهترین اصول و ضوابط حرفهای، اجرای عملیات در
بالاترین سطح ممکن، بر اساس اصول و ضوابط مذکور و به طور کلی تامین منافع عمومی
است. تحقق این اهداف مستلزم تامین اعتبار، حرفهای بودن، کیفیت خدمات و اطمینان
است. به منظور دستیابی به اهداف حرفه حسابداری پایبندی حسابداران رسمی به
درستکاری بیطرفی، صلاحیت و مراقبت حرفهای، رازداری، رفتار حرفهای و اصول و ضوابط
حرفهای الزامی خواهد بود. تعاریف فوق در جهان پیچیده و محیط جهانی شدن سرمایه
ابعاد گستردهای بخود گرفته است. مثلاً در جهانی که کشته شدن میلیونها انسان
بیگناه هیچ مسئولیت و عواقبی ندارد رعایت حقوق حیوانات جزء الزامات قانونی حرفه
حسابداری شناخته شده! بطوریکه یکی از بزرگترین موسسات حسابرسی جهان در سال گذشته
بعلت پذیرش حسابرسی شرکتی که حقوق حیوانات را برسمیت نشناخته بود، مورد مواخذه و
جریمه قرار گرفت! بنابراین چرا حسابرسان ایرانی باید مشتریانی را بپذیرند که حداقل
موارد قانونی کار و تامین اجتماعی را در مورد کارکنان خود رعایت نکنند! بنظر میرسد
اگر ما در چارچوب مناسبات جهانی قرار داریم باید حداقل مواردی را که در حقوق بشر،
کنوانسیون بینالمللی کار، قوانین جاری کشور وجود دارد را در پذیرش مشتریان خود
مدنظر قرار دهیم چرا که درغیراینصورت «اخلاق حرفهای» مفهومی صرفاً نوشتهای و
تئوریک باقی خواهد ماند.
با این اوضاع
آنچه در حال حاضر در قلمرو فعالیت حسابرسی شناخته شده الزامات اخلاق حرفهای در
چارچوب مناسبات حرفه میباشد که حداقل موارد آن در بالا ذکر شد بهمین علت نقش
اخلاق را در زندگی و فعالیت فردی و گروهی انسانها نمیتوان نادیده گرفت. لذا جامعه
حسابداران رسمی نمیتواند بدون پیروی از قواعد اخلاقی به زندگی، کار و تلاش ادامه
دهد. این قواعد اخلاقی عبارتست از هنجارها یا ارزشهای خاص که با تغییر مکان زیست
قابل تغییر نیست. برتراند راسل فیلسوف شهید انگلیسی زمانی گفته بود: در تاریخ بشری
به لحظهای رسیدهایم که تنها شرط بقای انسان این است که دریابد چگونه تحت تعلیم
مسائل اخلاقی قرارگیرد. شاید بهمین دلیل است که گفته میشود آئین رفتار حرفهای
چنانچه در گوشت و پوست و قاموس جامعه حسابداران رسمی فرو نرود تداوم فعالیت آنان
امکانپذیر نخواهد بود. نمونههای بارزی هم اکنون در سطح جامعه دیده میشود که
پایبندی اعضای جامعه را به آئین رفتار حرفهای مورد تردید قرار داده است از حضور
در مناقصات حسابرسی، پذیرش کار بهر قیمت، صدور بندهای گزارش حسابرسی « بصورتی که
نه سیخ بسود و نه کباب»، صدور گزارشات حسابرسی مالیاتی بدون احاطه به دانش
مالیاتی،.......... . شاید بهمین دلایل است که گفته میشود گزارشات حسابرسی سال
1383 با توجه به کاهش ارزش سهام و پرتفولیوی شرکتهای سرمایهگذاری و بانکها
میتواند نمونه بارز پایبندی به استقلال و تضمین رفتار حرفهای حسابرسان باشد.
بهر حال آنچه در ورای وقایع روزمره کسب و کار حسابرسی قرارداد «حقیقیت حسابرسی» یا
ماهیت و شان فعالیت حسابرسی از دیدگاه اجتماعی در چارچوب آئین و رفتار حرفهاس است
که هرگاه رعایت و الزامی شود تداوم حسابرسی و حسابداران رسمی نتیجه خواهد شد و
لاغیر.
تجمیع
شناسنامه کامپیوتر
جمع آوری خودکار
فروش کاشی مساجد
ایجاد شناسنامه تجهیزات
کاشی مسجدی
هلپ دسک سازمانی
هلپ دسک IT
Help Desk
کاشی سنتی ایرانی
مدیریت تجهیزات IT
مدیریت تجهیزات آی تی
کارتابل درخواست ها
کارتابل درخواست های IT
جمع آوری خودکار نرم افزارها
جمع آوری سیستم های شرکت
جمع آوری سیستم های سازمان
تجمیع اطلاعات
تجمیع اطلاعات IT
تجمیع کامپیوترها
مدیریت IT
سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر
سیستم مدیریت کلان IT
سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات
ابزار مدیران IT
ابزار مدیران فنآوری اطلاعات
سامانه تجمیع
خودکار شناسنامه
جمع آوری سیستم کامپیوتر