hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdff718203000000820e000001000200
نقش حسابداران رسمی
در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی
بخش ششم : حسابرسان و فساد مالی
غلامحسین دوانی
فساد مالی و پولشوئی زائیده نظام سرمایهداری جهانی
است لذا به عنوان یک پدیده فرا ملی مورد مناقشه قرار دارد. از آنجا که فساد دایره
وسیعی از فعالیتهای جامعه را در بر میگیرد از دیدگاههای مختلفی میتواند مورد بحث
و مناقشه قرار گیرد اما از دیدگاه حسابرسان عملکرد فساد آمیز، اثرات زیر را بدنبال
خواهد داشت:
·
هر گونه فساد
مالی به نوعی صورتهای مالی را تحتالشعاع قرار خواهد داد.
·
فساد مالی بر
خلاف پولشوئی که تاثیری در صورتهای مالی ندارد یکی از اقلام ترازنامه یا سود و
زیان را تحت تاثیر قرار میدهد (حسابرسی مالی)
·
فساد مالی باعث
خواهد شد که عملکرد مدیران و شرکتها به درستی ارزیابی نشود (حسابرسی عملکرد)
·
فساد مالی باعث
خواهد شد که درآمد مشمول مالیات به درستی مشخص نگردد(حسابرسی مالیات)
·
فساد مالی باعث
خواهد شد که حقوق برخی سهامداران به نفع برخی سهامداران دیگر ضایع گردد (وظایف
بازرس قانونی)
·
فساد مالی برخی
حقوق اجتماعی شهروندان را مورد تعرض قرار میدهد (مسئولیت اجتماعی حسابرسان)
·
فساد مالی
میتواند استقلال حسابرسان را نیز مخدوش سازد
چه عواملی بستر مناسبات فسادانگیز میشوند؟
بررسی عملکردی فساد نشان میدهد که عوامل چندی باعث
رخنه فساد در جامعه و به ویژه در محدوده عملکرد مالی میباشند. مهمترین این عوامل
عبارتند از:
·
تمایل شدید در
استفاده از پول نقد در معاملات
·
نبود ضمانت
اجرائی در زمینه ارائه اسناد و صورتهای مالی توسط کلیه واحدهای تجاری
·
فقدان کارکنان
با تجربه و صادق
·
فقدان نظام
شایستهسالاری در گزینش مقامات و کارکنان ارشد دولتی
·
نبود بازرسان
برجسته اقتصادی جهت نظارت بر فعالیت واحدها
·
نهادینه شدن
فساد و اختلاس در ارکان نظام
·
نبود ساز و کار
حسابرسی مناسب دارای ضمانتاجرائی
راهکارهای اجرائی مبارزه با فساد مالی
فساد پدیدهای نیست که بتوان صرفاً از طریق حسابرسی و
شفافسازی به مقابله با آن برخاست اما اجرای مجموعهای از روشها و راهکارهای
اجتماعی، اقتصادی و حسابرسی میتواند بستر مناسبات فساد را خشک سازد و یا محدوده
عملیات آنرا به حداقل رساند. بنظر میرسد در یافتن راهکارهای مبارزه با فساد باید
از دو منظر مسئولان و حسابرسان به این قضیه نگریست. جدول ذیل راهکارهای اجرائی و
مالی مبارزه با فساد را از دیدگاه دولتمردان و حسابرسان نشان میدهد:
ردیف
|
راهکارهای اجرائی مبارزه با فساد
|
راهکارهای مالی مبارزه با فساد
|
1
|
تقویت عزم و اراده سیاسی
|
شفافسازی
|
2
|
تمرکز بر روشهای پیشگیری از فساد مالی
|
پاسخگوئی
|
3
|
مشارکت مردم و نهادهای مدنی در مبارزه
با فساد
|
حسابرسی مستقل(حسابداران رسمی)
|
4
|
تمرکز بر آموزش مستمر درمبارزه با فساد
|
برقراری الزامات پاسخگوئی به حسابرسان
|
5
|
اصلاح محرکهای ایجاد کننده فساد
|
اجتناب از ارقام شبه بودجهای دولتها
|
بررسیهای بعمل آمده توسط سازمان جهانی شفافسازی نشان
میدهد که معادله ذیل در مورد فساد حاکمیت دارد:
میزان پاسخگوئی -استبداد + انحصار = فساد مالی
C= (Corruption) = M (Monopoly) + D (Despatism)
- (Accountability)
این معادله نشان میدهد که هر چه D
و A افزایش یابند C کمتر میشود و
بالعکس. همچنین رابطه M و C
یک رابطه مستقیم میباشد یعنی با افزایش انحصار درجه فساد بیشتر و با کاهش انحصار
درجه فساد در جامعه کمتر خواهد شد.
وظایف حسابرسان در مبارزه با فساد مالی
انجمن حسابداران خبره انگلستان (ICAEW)
و انجمن حسابداران امریکا (AICPA) طی رهنمودهای
خاصی وظایف ذیل را برای حسابرسان مستقل در مورد مبارزه باپولشویی و فساد مالی بر شمردهاند:
·
بررسی معاملات
مشکوک
·
شناسائی
معاملاتی که اهداف رشوهخواری برای مقامات دولتی دارد.
·
آموزشهای
کاربردی خاص برای مبارزه با فساد مالی.
·
کشف پرداختهای
نامشروع.
·
بررسی روابط
استخدامی افراد مشکوک که ممکن است به آنها پرداخت صورت گیرد اما در شرکت خدمتی ارائه ندهند و یا احکام مشاورین.
تجربه یکصد ساله
اخیر حسابرسی در جهان و تجربه دو دهه اخیر حسابرسان کشور، نمونههای زیر را از
جمله موارد بارز فساد مالی که میتواند صورتهای مالی را تحت تاثیر قرار دهدبر شمرده
است:
·
کاهش غیرمترقبه
حسابهای دریافتنی از طریق سوخت مطالبات و دریافت مطالبات خارج از صورتهای مالی.
·
دریافت
صورتحسابهای غیرواقعی (Over invoice) و خروج پول از
شرکت و زد و بند مقامات با فروشندگان.
·
واگذاری مناقصات
بدون تشریفات مناقصه و یا با ترک مناقصه برخلاف روشهای مرسوم و متداول قانونی و یا
واگذاری مناقصات با زد و بند قبلی.
·
تعدیل مبلغ
قراردادها حین انجام کار و یا پس از انجام کار به طوری که مبلغ تعدیل درصدی از کل
کار را تشکیل دهد و مثلاً مبلغ تعدیل + مبلغ اولیه قرارداد از مبلغ پیشنهادی نفر
دوم بیشتر شده باشد.
·
خرید اجناس به
قیمتی بیشتر از قیمت عادلانه بازار
·
فروش کالا و
خدمات به قیمتی کمتر از قیمت عادلانه بازار
·
واگذاری امکانات
و منابع مالی شرکت به سایر اشخاص غیرمرتبط با فعالیتهای شرکت
·
پرداخت وجه از
شرکت به اشخاص یا نهادهائی که در ارتباط با فعالیت شرکت نمیباشند.
·
خرید سهام به
قیمت بالا و بلافاصله یا مدت کمی بعد فروش آن به قیمت کمتر و یا بالعکس
·
واگذاری امتیاز
فروش کالا و یا اعطای نمایندگی انحصاری به افراد خاص.
معمولاً چکهای اینگونه نمایندگیها در موعد مقرر وصول
نمیشود و یا در تاریخ چک، چک به حساب منظور نمیشود (استمهال انحصاری)
موارد پیشگفته حکایت از ابعاد گسترده، سراسری و جهانی
فساد مالی (از جمله پولشوئی) در جهان کنونی دارد. از آنجا که امر توسعه و آبادانی
و رفاه اجتماعی مردم کشورهای جهان در گرو سلامت و امنیت اقتصادی میباشد وظیفه
حسابرسان در قبال مبارزه با فساد مالی در قالب مسئولیتهای اجتماعی بسیار با اهمیت
میباشد. به طوری که اکثر دولتهای بزرگ جهان حسابرسان را به عنوان اولین نهادهای
مبارزه با فساد مالی میشناسند لذا حسابرسان امروز نمیتوانند تنها به اظهارنظر
حرفهای در قالب استانداردهای خاص اکتفا نمایند زیرا در قوانین ضد فساد مالی و ضد
پولشوئی، قصور از جانب حسابرسان در این مبارزه را هم مشمول جرائم قرار دادهاند.
در عرض سه چهار سال گذشته چند حادثه جهانی و چند واقعه داخلی اذهان عمومی و به
ویژه جوامع حسابداری را تحتالشعاع قرار داده که یادآوری آن مناسبت این گزارش
میباشد.
حادثه شوم شرکت انرون و مضمحل شدن بزرگترین موسسه
حسابرسی جهان (آرتورآندرسن)، تقلب در شرکت ورلدکام و افشای فساد مالی در شرکت
پارمالات ایتالیائی، پای حسابرسان را به این مهلکه باز نموده و برخی از مدیران
ارشد حسابرسی موسسات بزرگ بینالمللی بازداشت و محاکمه شدهاند.
در ایران هم در چند سال گذشته افشای فساد مالی در
برخی شرکتها و صندوقهای قرضالحسنه نمونه بارزی هستند که آسیب جدی ب] بارارهای
پولی و مالی وارد کرده اند . از این رو آشنائی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران و
کارکنان موسسات حسابرسی با پدیده فساد مالی و راهکارهای مبارزه با آن الزامی
میباشد. به ویژه آنکه قانون ضد پولشوئی در مجمع تشخیص مصلحت در حال نهایی شدن
میباشدو حتماً عارضههای آن میتواند حرفه
حسابرسی را مورد تهدید قرار دهد. به عنوان
کلام آخر، مسئولیت حسابرسان در جهان کنونی بسی سنگین و التزام به آئین و رفتار
حرفهای به ویژه استقلال رای و بیطرفی از موارد موکدی است که باید بدان پایبند
باشند تا بتوانند در مبارزه با فساد مالی و نقش و جایگاه مسئولیت اجتماعی خود موفق
گردند.
فساد بر همه چیز اثر منفی میگذارد؛ در نتیجه فساد
است که توسعه اقتصادی مختل میشود، سرمایهگذاران اعتماد خود را از دست میدهند،
کارآفرینان با هزینه بیشتر و مخاطره بالاتری در کسب و کار روبهرو میشوند،
رتبهبندی اعتباری کشور تنزل میکند، اعتبار اشخاص حرفهای، تجاری و دولتی به
میزان زیاد از دست میرود، و جامعه در سطحی وسیع حرمت خود را از دست میدهد و به
حاکمیت قانون و نهادها به طور کلی بیاعتماد میشود. چنین وضعی موجب کاهش
سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی داخلی و خارجی میگردد و ممکن است آثار منفی شدیدی
بر توسعه اقتصادی و در نتیجه آن، افزایش ناملایمات اجتماعی، به ویژه در کشورهای در
حال توسعه، بگذارد.
مبارزه بر علیه فساد باید به صورت عمومی و در همه
سطوح جامعه صورت گیرد و نیازمند تعهد دولت و وجود چارچوبی استوار و یکپارچه شامل
مجموعهای از قوانین، مقررات، سیستمهای کنترلی و معیارهای اخلاقی است که فساد را
منع کند و جرائم سخت برای مرتکبان آن در نظر بگیرد. علاوه بر آن، قوانین باید از
اشخاصی که به موجب وظیفه یا به حکم اخلاق با فساد مبارزه میکنند، حمایت کند.
حرفه حسابداری نمیتواند به تنهائی به این مبارزه
بپردازد اما به عنوان عضوی مهم از اعضای کل جامعه و ودر راستای وظایف ملی- اجتماعی
اگر زیر ساختهای لازم و حمایت عمومی کافی وجود داشته باشد میتواند در کنار سایر
حرفهها و نهادهای تجاری، اعم از خصوصی و عمومی در مبارزه بر علیه فساد مشارکت
کند. درک این نکته که فساد چه اقداماتی را در برمیگیرد موضوعی مهم است زیرا فساد
اشکال متفاوتی دارد؛ از رشوه، تقلب، پرداختهای غیرقانونی، تا پولشوئی، قاچاق، و
اشکال متعدد دیگری که اندیشههای مجرمانه میتواند خلق کند. فساد لزوماًبه وسیله
پول انجام نمیشود و ممکن است به شکل حمایت و طرفداری و اعمال نفوذ هم بروز کند.
رشد اقتصادی، جهانی شدن و پیشرفتهای جدید در فناوری موجب شده فساد در اشکال
پیچیدهای که پیوسته در حال تغییر است ظاهر شود و در نتیجه هرگونه مبارزه با فساد
باید با دامنهای گسترده، با توجه به همه جوانب و به کارگیری همه امکانات، صورت
گیرد.
در عرصه تجارت، مدیریت نقشی حساس در مبارزه بر علیه
فساد دارد و تنظیم آهنگ عملیات در دست اوست و ایجاد و تقویت سیستمهای مناسب برای
راهبردی بنگاه را به عهده دارد. فساد در سیمستمهای که دارای کنترلهای مناسب است و
مدیریت سازمان از آن سیستمها حمایت میکند و به خود اجازه نقض آنها را نمیدهد،
نمیتواند به آسانی ریشه پیدا کند. این امر در مورد بخش دولتی نیز صادق است و در
آنجا نیز آئین راهبری مشابهی باید پدید آید.
حسابداران به خاطر ویژگیهای واقعگرائی، درستکاری،
جامعنگری و همچنین خدمت به منافع عمومی شهرتی دیرینه دارند. حسابداران در بخش
خصوصی و دولتی مناصب مهمی را در اختیار دارند و همچنین به عنوان مشاوران و
حسابرسان مستقل، جایگاه پراهمیتی را به خود اختصاص دادهاند. گرچه وظیفه اصلی
حسابداران و نقش قانونی آنان مبارزه با فساد نیست اما سمتهای حساس آنها در واحدهای
اقتصادی و ویژگیهای یاد شده و نقش آنها در حفظ منافع عمومی، جایگاه آنان را در
تلاشهای اجتماعی برای مبارزه با فساد برجسته میسازد.
آئین رفتار اخلاقی که همه حسابداران ملزوم به رعایت
آنند، موجب میشود که حسابداران شاغل در حرفه، تجارت، صنعت و دولت، بالاترین
استانداردهای واقعگرائی و مراقبتهای حرفهای را به کار برند. استانداردهای
حسابرسی، حسابرسان را در برابر احتمال تقلب هشیار میسازد و از آنان میخواهد در
برنامهریزی حسابرسی چنین احتمالی را در نظر بگیرند و یافتههای خود را به مدیریت
گزارش کنند. آئین راهبری بنگاه و کنترلهای مالی و دیگر کنترلهای داخلی این اطمینان
را پدید میآورد که حسابداران شاغل در واحدهای اقتصادی و بخش دولتی مسئولیتهای خود
در برخورد با فساد را با جدیت دنبال کند. کنترل مدیریت از روشی که مدیریت امور
بنگاه اقتصادی را اداره مینماید، سرچشمه گرفته و در فرآیندهای مدیریتی جایگزین
میگردد. اجزای چهارچوب کنترل مدیریت به شرح زیر میباشد:
·
محیط مبادلاتی
شامل ارزشهای اخلاقی، صحت، سبک عملیاتی و رقابت میباشد.
·
هدفگذاری و
تحلیل ریسک یا فرصت، شناسائی فرصتها و ارزیابی دقیق فعالیتها که مدیریت را برای
اجتناب از ریسکهای غیرضروری آماده میسازد.
·
مباشرت و
حسابدهی در مورد فعالیتهای مرتبط با نظام اطلاعاتی در عملیات روزانه.
·
بازخور عملیات
کنترلی به وسیله تحقیقات مختلف، شاخصهای عملکردی، حسابرسی داخلی و مستقل و همچنین
ارزیابی اثربخشی کنترل.
·
تجزیه و تحلیل
عملیات کنترلی، به منظور بهینهسازی و روشهای کنترلی.
جامعه حسابداران رسمی ایران برای گسترش دامنه مبارزه
با فساد و اثربخش تر ساختن نقش حسابداران در این مبارزه حساس میتواند گامهای مهمی
بردارد و شایستگی حسابداران را در این امر مهم اجتماعی از طریق اعتبار بخشیدن یا
اعتبار ندادن به صورتهای مالی بنگاهها و موسسات از طریق حسابرسی اصولی آشکار سازد.
تجمیع
شناسنامه کامپیوتر
جمع آوری خودکار
فروش کاشی مساجد
ایجاد شناسنامه تجهیزات
کاشی مسجدی
هلپ دسک سازمانی
هلپ دسک IT
Help Desk
کاشی سنتی ایرانی
مدیریت تجهیزات IT
مدیریت تجهیزات آی تی
کارتابل درخواست ها
کارتابل درخواست های IT
جمع آوری خودکار نرم افزارها
جمع آوری سیستم های شرکت
جمع آوری سیستم های سازمان
تجمیع اطلاعات
تجمیع اطلاعات IT
تجمیع کامپیوترها
مدیریت IT
سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر
سیستم مدیریت کلان IT
سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات
ابزار مدیران IT
ابزار مدیران فنآوری اطلاعات
سامانه تجمیع
خودکار شناسنامه
جمع آوری سیستم کامپیوتر