hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdfff96205000000c422000001000100
وبلاگ، ابزاری برای تولید محتوا
زینب گلزاری (کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت
معلم) production content the for tool a as log Web
zgolzari@yahoo.com
www.golzari.persianblog.com
چکیده: وبلاگ فارسی از زمان پیدایش خود تا کنون بیشتر
به عنـوان دفترچـه خـاطرات الکترونیکـی در دنیـای مجازی خود نمایی کرده است، که گاه
در دنیای سیاست مجال سخن به نویسندگان داده وم منی بـرای ناگفتـه ها نانوشته ها بود
زمانی هم به صورت صفحه خصوصی شخـصی افـرادی در آمـده کـه در آن بـی پـروا نوشت اند.
وبلاگها توسط خوانندگان مرتب ویرایش تصحیح وروز آمد میشوند، وسیله انتشار ایده هـا
هـستند به اندازه گنجایش حجمشان به نویسنده اجازه پرورش قوه ابتکار فردی را میدهند.
حضور کمرنگ محققان متفکران عرصه علم تحقیـق در دنیـای وبلاگهـا فرصـت بـسیاری از پیـشرفتها
موفقیتها را از پژوهشگران نوپا گرفته است.یادداشتهای غنی راهنماییهـای ارزنـده ایـن
دسـته مـیتوانـد را هگشای بسیاری از مولفین محققین باشد به دانشسازی جمعی منجر شود.
حـضور متفکـرین در ایـن فـضا برای خودشان نیز مفید خواهد بود.چه بسا بریدهای کوچک از
یادداشت یک وبلاگ، آغازی بر تالیفی بزرگ باشد در بسط گسترش اید ای محققی را یاری دهد.
وبلاگها فرصت بهتر نوشتن را فراهم میکنند چون در تمام مراحل نوشتن میتوان از دیگران
نظر خواس همسازی کرد نتیجه بهتر گرفـت.در ایـن دنیـای مجـازی هـر خواننده ای، میتواند
نویسنده هم باشد این رابطه دو سویه بین خواننـده نویـسنده بـی هـیچ فاصـله زمـانی ارزشمند
ترین خصوصیتی است که وبلاگ به این نوع نگارش بخشیده است . درک به روز خواننده از نویـسنده
نقد بررسی جمعی یادداشتها محتواسازی جمعی نسل فرهنگـی فرهیختـه،باعث خواهـد شـد اسـتفاده
از وبلاگ به عنوان وسیل ای برای کسب شهرت
محبوبیت بهره وری سیاسی بعضا بیان مسایل ضد اخلاقـی انحرافی کمرنگ تر گردد.
واژههای کلیدی:
وبلاگ تولید محتوا فضای مجازی ابزار
مقدمه
وبلاگ ترکیبی از دو کلمه وب لاگ به معنی ثبت وقایع روزانه
در وب است .وبلاگ محیطی اسـت کـه بـه شما اجازه میدهد افکار،عقاید،یادداشتهای شخصی،مقالات
عکس آنچه را دوست دارید دیگران بخوانند منتشر کنید.برای نوشتن در یک وبلاگ نیازی به
هیچ زبان برنامهویسی یا طراحی سایت نیست سادگی کـاربرد را از ویژگیهای بارز آن میتوان
دانست. اندرو سالیوان در تعریفی که از معنای وبلاگ ارائه میدهد آن را برداشت حقیق مینامد.آنجا
که فرد براسـاس احساسات برداشتهای شخصی خود به ارائه ثبت اتفاقات درونیات شخصی بینشهـای
فردی،محلی،ملـی فراملی خود میپردازد در تمامی شبانه روز آنرا با مخاطبان خود در اقصی
نقاط جهان به اشتراک میگذارد .
بلاگ نیز مخفف وبلاگ است که میتوان آنرا یادداشتهای روی
شبکه خواند.بلاگها یادداشتهای شخصی بـر روی شبکه اینترنت هستند که با برنام ای ساده
اداره میشوند. به کمک بلاگها میتوان متنی را به وسیله رایانه تایپ نمود سپس با اتصال
به اینترنت آنرا بلافاصله در قالب یک صفحه وب که بدین منظور تهیه شده است منتشر کرد.
بلاگها اطلاعات عینی عقاید شخصی را با هم آمیخته اغلـب بـا یک لینک به منبع اصلی یک
بلاگ دیگر یا مقال ای که بلاگ نویس مزبور مورد تحلیل قرار داده یا مایل است آنرا به
مخاطبین خود معرفی کند، همراهند. وبلاگ جایی برای بیان اندیشه نظرات شخصی است، نظراتی
کـه شـاید در جـایی دیگـر نتـوان آنـرا منتـشر کرد.آنها تا کنون بزرگترین ابزار آشکارسازی
شخصیت روراست بودن با خود دیگران آزادی بیان بـا صـراحت هر چه تمام تر بود اند به نوعی
بیان حال هوای درونی افراد میباشد.مهمترین ویژگی وبـلاگ تغییـر رابطـه یکسویه
"نویسنده خواننده" از میان بردن فاصله زمانی مکانی میان آنهاست.خواننده هم
زمان کـه متنـی را خواند، امکان نوشتن هم دارد.در این دنیای وبلاگی هر خوانند ای نویسنده
هم هست.خواننده میتواند گفت گویش را با متنی
که میخواند به سرعت در همان جا منتشر کند دیگران را در این گفت گو شریک کند مباحث ای
طولانی شکل دهد.
بازنگری پیشینه تحقیق
اولین وبلاگها در فاصله سالهای 1993 تا 1996 پدید آمد
اند با رشد استفادهکنندگان بـه تـدریج گـرو هـای وظیفه میزبانی را به عهده گرفتند بخشی
از فضای خود را در اختیار دیگران قرار دادنـد .نخـستین وبلاگـی کـه رسما به این نام
شناخته شد به اکتبر 1994 باز میگردد به دیوونیر برنامه ریز مبتکر یکی از رایـج تـرین
نرمافزارهای اینترنت (مانیلا) نسبت داده میشود. خانم راس میفیلید رئیس سوشیال تکست
با اتکا به گزارش پیوسنتر تعـداد بـلاگ نویـسان را بـالغ بـر سـه میلیون نفر تخمین
میزندکه در مه2001 قریب به پانصد هزار نفر ویکسال بعد تعدادشان بـه یـک میلیـون نفـر
رسید.( فرانسیس پیسان 2003 ( نخستین وبلاگهای فارسی زبان را گروهی روزنامهنگار نویسنده
ایرانی در سال 1380 بنیان نهادند. بزرگترین میزبان وبلاگهای فارسی، سایت پرشینبلاگ
است که در خرداد 1382 دومین سالگرد تاسـیس خـود را جـشن گرفت.این سایت میزبانی حدود
هشتاد درصد بلاگرها فارسی زبان را به عهده دارد که براساس آمار اعلام شده از سوی آن
شصت نه درصد کاربران این سایت جوانانی هستند که بین پانزده تا بیست نه سال سن دارنـد
روزانه سیصد پنجاه هشت هزار نفر از وبلاگهای سرویس پرشین بلاگ بازدید میکنند. امروزه
شصت هزار وبلاگ ایرانی داریم وبلاگهای فارسی رتبه دوم را در دنیا از آن خود کردهاند.
وبلاگ ایرانی
بلاگ پرشین 60000×%80=48000
8=48000÷358000 بطور متوسط هر وبلاگ روزانه هشت خواننده
دارد
با توجه به محاسبه فوق چنانچه هر بازدیدکننده فقط به یک
وبلاگ سر بزنـد، هـر وبـلاگ هـشت بازدیدکننـده خواهد داشت. اما در واقع اینگونه نیست
هر بازدیدکننده به طور متوسط حداقل به سه وبلاگ سر میزنـد. لـذا تعداد بازدیدکننده
هر وبلاگ روزانه 24 نفرخواهد بود : 24 * =
حال اگر وبلاگ نویس هر ده روز یک یادداشت ثبت کند تعداد خوانندگان این مقاله
240 نفر محاسبه میشـود: 24*10=240 البته این
محاسبات مربوط به یک وبلاگ شناخته شده است که حداقل یکسال از فعالیت مداوم آن گذشته
باشد .
در عصر همگانی شدن آموزش در آمدن انحصار دانش نقـد از
دسـت عـده ای معـدود، وبلاگهـا بـسیاری را نویسنده کردهاند جرات ابراز عقیده بیان افکار
سهیم شدن در نظرات دیگران را داده اند. گسترش ارتباطـات مکتوب افزایش محتوای فارسی
در اینترنت علیرغم ارزشها ثمرات غیر قابل انکاری که داشته دارد باعث سوء تفاهم هایی
نیز شده است. اینکه آیا این حجم از مکتوبات میتواند نشان ای امیدوارکننده مبنـی بـر
رشـد فرهنگ مکتوب در میان جامعه ما باشد؟ جامع ای که بخش عظیمـی از دانـسته هـا تحلیلهـا
قـضاوتهایش مبتنی بر گفتهها شنیدههاست نه خواندهها نوشتهها....
وبلاگ از دریچه نگاه منتقدان
برخی از اندیشمندان، نویسندگی در وبلاگ را حاصل خاطرات
دست نوشت های پـر از اغلاطـی مـیداننـد کـه نوجوانان جوانان را به خود مشغول کرده است.
این افراد وبلاگنویسی ووبـلاگ خـوانی را وقـت تلـف کـردن میدانند که از نگاه بار علمی
مفید بودن چیزی دندانگیر آدم نمیشود.وبلاگنویسی را شتاب شتابزدگی در نوشتن میدانند
که حاصل اندیش ای سطحی است فاقد هر گونه اثر جدی که منجر به تولید محتوای علمـی آموزشی
شود.وبلاگها را وسیل ای برای کسب شهرت بهره وری سیاسی محبوبیت بعـضا بیـان مـسایل ضـد
اخلاقی انحرافی میشناسند که حضور در این فضای پر جاذبه را نه تنها مفید ارزیابی نمیکنند
بلکـه مـضر نامناسب تشخیص میدهند. آشوری از جمله صاحبنظران عرصه علم تحقیق معتقد است:"
در وبلاگ افراد بـه صـورت روزانـه یـا هفتگـی مطلب مینویسند این شتابزدگی نمیتواند
به تولید محتوای علمی عمیق پختـه کمـک کنـد.تولیـد محتـوا مطال علمی وقت تفکر اندیشیدن
میخواهد این با اصل وبلاگنویسی مغایر است." به نظـر ایـن محقـق آنچه در این مقوله
راهگشاست، یادداشتهای وب سایت است کـه نویـسنده در آن چنـد مـاه یـا سـالی یکبـار مینویسد.
وب سایت فاکتورهایی چون میزان تحصیلات شهرت علمی واجتماعی ... برای سنجش اعتبار خـود
دارد که در وبلاگ این ضرورت به چشم نمیخورد. اساس وبلاگنویسی بر یادداشتهای روزانه
است. روایت مشاهدات روزمره با نگاهی خود مـانی صـمیمانه طنز آلود که گه گاه با مزاحهای
عامیانه باب روز هم همراه میشود.
از نظر این محققان نوشت ای در آن تامل تفکر باشد، به زمان
نیاز دارد.چنین یادداشتی است که میتـوان از لحاظ علمی پذیرفت روی آن حساب کرد. عد ای هم میگویند: اصلا تعیین نوع نگارش بحث در
مورد نوع محتوای وبلاگ بحثی عبث بیهـوده اسـت. وبلاگها قادر به تولید محتوا نیستند
چنین انتظاری از آن به وقوع نخواهد پیوست.
وبلاگ از دریچه نگاه موافقان
سیبستان معتقد است: "شتاب در نوشتن وبلاگ شتاب در
نوشتن نیست.این سـرعت متناسـب بـا ماهیـت ایـن رسانه است." شاید امروزه در وبلاگهای
ما مطلب مفید قابل عرضه در محافل علمی کمتر یافت شود اما درک به روزی از خواننده به
نویسنده میدهد از اهمیت بالایی برخوردار است.هیچ کتـاب دسـت نوشـت ای بـه سـرعت خـود
وبلاگ به مسائل مطرح شده نمیتواند پاسخ دهد. وبلاگ محل نقد دائمی است. همین نوشت های
بریده بریـده بعضا عجولانه میتواند به ذهن خوانند ای تلنگر بزند کسی را به افقی رهنمون
شود نظر دیگران را برانگیزد در بسط گسترش اید ای محققی را یاری دهدو در حکم سیب باشد
که بایک ضـربه کـم اهمیـت نیوتونهـا بسازد. هر شتابی شتابزدگی نیست هر کوتاه نوشتنی
حاصل اندیشه سطحی نیست .اینها اقتضای وبلاگ است که البته میتواند به شتابزدگی سطحینویسی
هم بینجامد اما مگر ما کتاب پر حجم کم محتوا که به قـولی حاصـل مدتها تامل تفکر است
از نویسندگان نام دار کم دیده ایم؟ یا مگر چه تعداد وب سایت فارسـی بـا محتـوای قابل
استناد داریم؟ از مهمترین عوامل که باعث ترغیب افراد، بیشتر به سمت مطالعه وبلاگها
بجا خواندن کتب تخصص غیـر تخصص است میتوان اینگونه برشمرد:
. رابطه دو سویه بین خواننده نویسنده
. امکان معرف لینکهای متعدد مرتبط با موضوع دسترس آسان
به آنها
. .یادداشتهای کوتاه مختصر
. دست یاب به اطلاعات فراوان با صرف حداقل هزینه
درخشان از جمله وبلاگنویسان پر بیننده است که حضور مداوم
به روز کوتاهنویسی ارائه اطلاعات نظـرات بهره گیری از امکان ارتباط دو سویه را از جمله
ویژگی های وبلاگهای پر مخاطب میداند. معتقد اسـت هـر رسان ای نوشته خاص میطلبد آنچه
ما یادداشت علمی عمیق پخته میخوانیمش مناسب این رسانه نیست. شاید وبلاگها هنوز به مرحله
تولید محتوا با بار علمی نرسیده باشد اما قطعا دیـر یـا زود ایـن اتفـاق در دنیـای
مجازی وبلاگها خواهد افتاد. وبلاگهای تحقیقی پژوهشی در زمینه تولید محتوا بسیار موفق
مـوثر مثبـت نمایان شد اند. این وبلاگها بر روی موضوعات علمی متمرکز هستند افراد را
به تفکر وا میدارنـد افکـار را ویرایش میکنند.
لینکهای موجود درآنهابه خواننده امکان میدهند تا به منبع اصلی مراجعـه کنـد ایـن امـر
خود عامل مهمی در اعتبار وبلاگها ست. جورج گیل (2004 (چنگ تاری (2004 (دانش اطلاعات
اسنادی که از طریق وبـلاگ هـای علمـی در اختیار معلمان پژوهشگران قرار میگیرد را عامل
مهمی در پیشرفت غنیسازی محتوا میداننـد. ایـشان ایـن محیط یادگیری مشارکتی را برای
سهیم شدن در طراحی برنام های آموزشی حل مـشکلات یـادگیری تبـادل اطلاعا تجربیات مباحثه
گفتگو استفاده از نقطه نظرات دیگران بازخوردهای بدون فیلتر را از فواید اصـلی وبلاگها
میشمارند. این واقعیت بهره گیر علم پژوهش را امروزه بسیار از معلمان شیم پژوهشگران
محققان جـوان در عرصه وبلاگ وبلاگنویسی فارس تجربه کرد ان . وبلاگ قطـار شـیم وبـلاگ
آمـوزش شـیم ،وبـلاگ رادیکال وبلاگ شیمیست ... از این جمل اند.
امکان مباحثه سادگی ساخت وبلاگها امتیاز بسیار مهمی است
که نقش مثبت مـوثری در آمـوزش داشـته است. (رویال ون هورن، 2003 ( این دسته وبلاگهای
آموزشی پژوهش تحقیق را صورت لقمه لقمه در آورده در دفعات متعدد با پرسش پاسخ خواننده
نویسنده به نتایج مفیدی دست مییابند.گاه برای یافتن یک پاسخ مشخص دقیق خواننـده یـا
نویسنده مدتها پیرامون آن مطلب به جستجو تفحص در اینترنت دست میزننـد منـابع داخلـی
خـارجی را بررسی میکنن .لازم نیست نویسنده وبلاگ استاد متبحر کار کشت ای باشد بلکه
کافی اسـت کـه بـه مبحـث مورد نظر علاقمند بوده به دنبال پاسخ بگردد.
خوانندگان و نویسندگان وبلاگهای علمی
نویسنده یک وبلاگ تحقیقی پژوهشی پله پله مینویسد.خوانندگان
این دسته وبلاگهـا را سـه دسـته گـ روه تشکیل میدهند.گروه اول زیر دست هستند.افرادی
که با خواندن این وبلاگ رشد میکننـد.گـروه دوم از لحـاظ علمی هم سطح با نویسنده هستند
این دسته از خوانندگان نقاط ضعف وبلاگ را گوشزد میکنند البته از نقاط قوت وبلاگ هم
بهره میبرند. دسته سوم افرادی را تشکیل میدهند که از نظر علمی در سطح بالاتری هستند. اینها هر از چند گاهی به این وبلاگها سر میزنند
هدایت راهنمایی میکنند. دسته اول دوم صاحب وبلاگ در حال رشد پیشرفت خواهند بود دسته
سوم هم از رشد این دو دسته لذت خواهند برد.
قدرت وبلاگها در آموزش
دیوید مارتلند (2003 (معتقد است وبلاگها موقعیت هایی برای
یادگیری مشارکتی فراهم میآورند باعث ترقی پیشرفت بهبود یادگیری میشوند. در واقع یادگیری
فرایندی است که مستلزم بحث گفتگو تبادل نظر تعبیر تفسیر یافته هاست که این مهم به سادگی
در دنیای وبلاگی اتفا میافتد. وبلاگ نویسان به سرعت رشد وترقی میکنند میتوانند با انتشار
اید های خود فرصتی برای ابراز وجود پیدا کنند. آنها دائم در تلاشند تا مطالب روز آمد
تری ارائه کنند خود را کاملتر کنند. (سباستین فیدلر 2004 (یادگیری فعال ارزشیابی پویا
روز آمد حس اعتماد به نفس را در وبـلاگ نویـسان بالا میبرد. بازبینی دائم یادداشتها
قدرت ابتکارشان را افزایش میدهد نوشت هایشان را کـاملتر منـسجم تـر میکند.نشر اندیشه
فرد دریافت واکنش دیگران احساس خوبی در نویسنده ایجاد میکند. افراد محقق نویسندگان
متبحر انش ساز محتوا ساز نیز با حضور در وبلاگها نیز اگر بخشی از محتوا سازی خود را
پیش از پالایش نهایی در وبلاگ ثبت کنند نه تنها وبلاگ نویسان دیگر را آموزش میدهند
بلکـه بـرای خود ایشان نیز این حرکت مفید خواهد بود.اینکه حرف ایهای دیگر هم به تدریج
به این فضا کشیده میشـوند فرصتهای آموختن دانشسازیهای جمعی غنی تر فراهم میشود هنر
مباحثه گفتگو را پرورش میدهند.
پیشنهاد برای پژوهشهای آتی
به غیر از وبلاگهای پژوهشی علمی وبلاگهای گفتگو مباحثـه
دانـشآمـوزان بـا یکـدیگر بـا معلمـان پیرامون موضوعات درسی روههای علمی ... نظر بسیاری
از مسولین امور آموزشی را بـه خـود جلـب کـرده است.قدرت جذابیت این رسانه علاوه بر
افزایش علاقه مندی در بکار گیری آن میزان یادگیری را نیز افـزایش داده است. وبلاگهای
درسی که استفاده از آنها حدود یکسال است که در مدارس آمریکا متداول ده است به نحـوی
روز افزون در میان معلمان مدارس ابتدایی متوسطه محبوبیت کسب میکنند. امروزه از آنها
برای بحـث تبـادل نظر در مورد هر موضوعی استفاده میشود. وبلاگها از نظر معلمان به آن
جهت جذاب هستند که برای نگهداری سرپرستی آنها به صرف انرژی اندکی نیاز اس .اساتید مدارس
میتوانند به سادگی با اسـتفده از قالـبهـای
پیش فرض سایتی مانند تی بلاگ ظاهر وبلاگ خود را طراحی کنند سپس با تایپ عنوان
موضوع مورد نظر با دانشآموزان مباحثه کنند. این خصوصیت وبلاگها موجب شده تا پیتر گرانوالد
مشاور امور آموزشی بر این باور باشد که وبلاگهـا در آینـده به یکی از مهمترین ابزار
آموزشی مبـدل شـده حتـی جـایگزین وب سـایت هـای موجـود خواهـد شـد.شـاید دانشآموزان
به سادگی ندانند که چگونه از یک وب سایت برای افزایش سطح آگاهی خـود اسـتفاده کننـد
امـا وبلاگ وسیل ای در خدمت دانشآموزان است آنها میتوانند به سادگی آن را درک کرده
مورد استفاده قرار دهند.این اتفاق به تازگی در دبیرستان دخترانه الزهرا نیز روی داده
است. وبلاگ گروهـی ایـن دبیرسـتان باعـث ارتباط بیشتر دانشآموزان معلمان در زمینه پژوهشی
تحقیقی شده است. در حالی که در دنیا بر روی تولید حتوا رقابت شدیدی در جریان است این
اجتماع مجازی باعث تمرین وتـرویج روشهای عقلانی منطقی عملگرایانه در تفکر میان نویسندگان
خود است. در مجموع به نظر میرسد که وبلاگ در قیاس بـا روزهـای اول پیدایـشش کـه صـرفا
یـک دفترچـه خـاطرات الکترونیکی شخصی محسوب میشده بـه یـشرفتهـای فراوانـی دسـت یافتـه
اسـت در آینـده بایـد شـ اهد کاربردهای فراوان آن باشیم.
. http://www.tblog.com/
. Gunwale - In the
Classroom| Web Blogs Are the New Bulletin Boards Technology News
Onlypunjab_com- Onlypunjab_com.htm
. http://alzahranews.persianblog.com/