hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdff731101000000ea06000001000100
توان
صنعت کامیون ایران برای نوسازی ناوگان و مقابله با واردات
محسن شمشیری
همزمان با رشد صنعت خودروی سواری در ایران، تولید انواع
کامیون، کامیونت و کشنده نیز در 40-30 سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تولید
کامیون از 3173 دستگاه در سال 48 به 5171 دستگاه در سال 77 رسیده و ظرفیت تولید
کامیون در سال 83 معادل 38 هزار دستگاه است. در سال جاری بیش از 30 هزار دستگاه
کامیون و کشنده در کشور تولید خواهد شد.
برابر آمار رسمی وزارت صنایع و معادن، تولید انواع کامیون،
کامیونت و کشنده توسط شرکتهای سایپادیزل و ایران خودرودیزل در هفت ماهه سال جاری
13579 دستگاه بوده است. امسال تولید انواع کامیون و کامیونت 9915 دستگاه بوده که
نسبت به مدت مشابه سال قبل 188 درصد رشد داشته است و میزان تولید کشنده نیز با 59
درصد رشد 3664 دستگاه بوده است. تولید انواع کامیون و کامیونت در سال 80 به 2553
دستگاه و در سال 81 به 2636 دستگاه رسید که این میزان در سال جاری به 23 هزار و
370 دستگاه خواهد رسید. همچنین تولید انواع کشنده از 101 دستگاه در سال 80 به 983
دستگاه در سال 81 رسید و در سال 83 به 7600 دستگاه خواهد رسید که نشانه رشد قابل
توجه فعالیت شرکتهای سایپادیزل و ایران خودرو دیزل است.
اگر چه تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده در سالهای
اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است اما با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل
ونقل کشور، رشد تولید و تجارت و خدمات حمل و نقل لازم است نرخ رشد و تولید انواع
کامیون، کامیونت و کشندهها با لحاظ تنوع مدلها، برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت
بانکی، ارائه یارانه و وامهای بلندمدت به رانندگان و شرکتهای ارائه دهنده خدمات
عمومی همچنان حفظ شود و در سالهای آینده نیز شاهد تولید بیشتر و ارتقای کیفیت
تولید کامیونهای تجاری باشیم و سهم حمل ونقل از تولید تجارت کشور افزایش یابد.
در حال حاضر نقاضای بسیاری برای نوسازی و توسعه ناوگان
کامیون و کشندهها وجود دارد اما رانندگان قدرت خرید کافی ندارند و محصولات تولیدی
نیز به علت مشکلات اداری پرداخت وام بانکی و ... مدتی در انبار میمانند. اگر
تسهیلات کافی از سوی موسسات اعتباری و نهادهای متولی حمل ونقل در اختیار رانندگان
قرار گیرد، تحویل خودروها به موقع صورت خواهد گرفت و این موضوع سبب توسعه و نوسازی
دائمی ناوگان حمل ونقل تجاری خواهد شد.
ویژگی استراتژیک کشور پهناور ایران و قرارگرفتن در مسیر
ترانزیت بینالمللی، توجه افزونتر به صنعت تولید کامیون و کشندهها و نیز ارائه
تسهیلات بیشتر از سوی دولت به رانندگان و شرکتهای حمل بار و کالا را ضروری
میکند؛ تا حضور کامیونها و کشندههای ایران در جادههای کشور و کشورهای مسیر
ترانزیت کالا افزایش یابد و به رشد صادرات و تجارت کالا و صنعت کشور کمک کند. به
این منظور باید برنامه جامع و هماهنگی توسط وزارت صنایع و نهادهای متولی حمل و نقل
اجرا شود.
واردات کامیون
دست دوم
عدهای برای کاهش هزینههای تمام شده حمل و نقل و صادرات و
واردات کالا، واردات کامیون دست دوم با قیمتهای پایین را پیشنهاد میکنند. این
گروه معتقدند گرانی کامیونهای ساخت داخل عامل افزایش هزینههای حمل و نقل است اما
مخالفان میگویند کامیونهای مذکور در کشورهای اروپایی بیش از حد مورد استفاده
قرار گرفتهاند و در مسیرهای طولانی و به طور شبانه روزی در تردد بوده و تقریباً
کار خود را کردهاند و واردات آنها تنها جادههای ایران را به گورستان خودروهای
دست دوم و فرسوده تبدیل میکند و چهره ناوگان حمل و نقل را نازیبا خواهد کرد. آنها
اقدام دولت برای تعیین تعرفه 160 درصدی واردات کامیون را بسیار شایسته و بجا
ارزیابی کردهاند و معتقدند خودروسازان ایران باید در مقابل موج تلاشهای موجود
برای واردات کامیون دست دوم مقاومت کنند.
آنها میگویند در شرایطی که تولید کامیون با رشد 188 درصدی
رو به روست و تعدادی از کامیونها در انبارها باقی ماندهاند و منتظر ارائه
تسهیلات بانکی به رانندگان هستند، دلیلی ندارد کامیونهای دست دوم از خارج وارد
شود و نباید مشکلات حمل ونقل کشور و هزینههای بالای صادرات و واردات را تنها به
عامل گرانی کامیونهای ساخت داخل نسبت داد. در حال حاضر تنوع بیش از 60 نوع محصول
تولیدی در داخل کشور، هر نوع سلیقه و انتظاری را پاسخ میدهد و رضایت مشتری را جلب
میکند.
اما در هر حال عدهای از موافقان واردات دلایل دیگری نظیر
شکستن انحصار خودروسازان داخلی و توجه به سلیقه مشتری در انتخاب خودروهای خارجی را
نیز مطرح میکنند و به دنبال واردات خودروهای دست دوم و کسب سود از محل واردات
آنها با قیمت پایین و نیز دستیابی به سود حاصل از فاصله قیمت بازار داخلی و قیمت
موجود در بازارهای خارجی هستند.
عدهای از کارشناسان نیز کندی روند تولید کامیون و کشنده
را ابزاری برای توجیه واردات خودروهای دست دوم عنوان میکنند. در این میان
بروکراسی اداری نیز عامل مهمی در عدم تحویل به موقع کامیونها به رانندگان و
مشتریان است. در حال حاضر 1500 خودروی سنگین از قبیل کامیون و کشنده به دلیل تاخیر
در پرداخت وام به مالکان آنها معطل ماندهاند. اصلاح ساختار اعطای وام به خریداران
کامیونها و تحرک بیشتر سیستم بانکی، بخش عمدهای از اشکالات فعلی سیستم حمل و نقل
کشور را رفع خواهد کرد.
عملکرد نظام بانکی، نهادهای ذی ربط و خودروسازان در تحویل
به موقع خودرو و خدمات پس از فروش و اعطای وام، با ترویج و توجه به واردات
خودروهای فرسوده رابطه مستقیم دارد.
هم اکنون موضوع کاهش تعرفههای واردات خودروهای دست دوم و
تبلیغات وسیعی با عنوان «خودروهای ارزان قیمت» از سوی واسطهها و عدهای از تجار
دنبال میشود که در صورت عدم تحرک لازم دولت و خودروسازان و نظام بانکی در جهت جلب
رضایت مشتریان، رانندگان و موسسات حمل ونقل، فشار آنها برای باز کردن درها و کاهش
تعرفهها و واردات رنگارنگ خودروهای دست دوم افزایش خواهد یافت.
ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل ایران با استفاده از
خودروهای نو و برخوردار از تکنولوژی روز و متکی بر توان ساخت داخل، غیرقابل اجتناب
است. نباید جایگاه ترانزیت کالا و حمل و نقل کشور را در سطح جهانی با استفاده از
خودروهای دست دوم تنزل و نقدینگی کشور را هدر دهیم.
عدهای از کارشناسان معتقدند استانداردهای روز اروپا به
برخی از این خودروهای دست دوم که سالها به طور پیوسته در جادههای آسیا و اروپا
تردد کردهاند، اجازه تردد نمیدهد و مالکان خودروهای مذکور به جای اسقاط آنها،
دنبال جادهها و بازارهایی برای فروش خودروهایشان میگردند تا در کنار سودی که تا
به حال از این کامیونها بردهاند، پول دیگری را نیز بابت از رده خارج کردن آنها
بگیرند.
برخی صاحبنظران هشدار دادهاند که اگر واردات خودروهای دست
دوم را بپذیریم، به این معنی است که استانداردها و وضعیت حمل ونقل و جادهها و
کامیونهای ما با استانداردهای روز جهان و اروپا منطبق نیست و برخی شرکتها و
سازمانهای فروش و بیمه کالا حاضر نخواهند شد با کامیونهای دست دوم و فرسوده
ایرانی به ترانزیت کالا بپردازند.
بنابراین خودروسازان و نظام بانکی و نهادهای دستاندرکار
حمل و نقل کشور باید با ارائه شایستگی و توان ساخت داخل، جایگاه حمل ونقل و سیستم
خودروهای سنگین کشور را ارتقا دهند و تقاضای موجود را به بهترین نحو و با قیمت
مناسب تامین کنند.
مهندس مجید شیخانی مدیرعامل ایران خودرو دیزل میگوید: از
واردات خودروهای سنگین بیم نداریم زیرا با کاهش تعرفه واردات کامیون و حتی با
واردات محصولات در سطح تکنولوژی بالای بنز میتوانیم بازار خود را حفظ کنیم زیرا
شرکت دایملر کرایسلر برای تولید موتورهای سری جدید 900 و 457 در ایران برنامهریزی
کرده و این شرکت در حال انتقال دانش فنی به شرکت ایدم است. برای تولید موتور نیز
تیم فنی شرکت بنز در ایران مستقر شده و قرار است طی سالهای آینده چند میلیون دلار
موتور در ایران تولید و به آلمان صادر شود.
صادرات
تعدادی از دستاندرکاران صادرات و حمل ونقل کالا میگویند
به دلیل گرانی هزینه حمل ونقل کالا که ناشی از بالا بودن قیمت کامیون است، هزینه
صادرات کالا افزایش یافته است. به اعتقاد این عده انعطاف لازم در قیمت کالاهای
صادراتی و هزینههای حمل و نقل کالا وجود ندارد بنابراین واردات کامیونهای دست
دوم، هزینه حمل و نقل کالا و هزینه تمام شده ترانزیت و صادرات را کاهش میدهد.
عدهای دیگر از منتقدان صنعت تولید کامیون داخلی نیز
میگویند گرانی هزینههای واردات کامیون و بالا بودن تعرفه 160 درصدی واردات آن
مانع عمده بر سر راه واردات کامیونهای دست دوم، کاهش هزینههای تمام شده حمل و
نقل و صادرات کالاهای ساخت ایران و بالارفتن هزینه تمام شده ترانزیت کالاست.
اما در مقابل، طرفداران صنعت تولید کامیون داخلی و مخالفان
واردات کامیونهای دست دوم بر این باورند که مشکل صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به
عوامل متعددی از جمله ضعف بنیانهای علمی و تولیدی و صنعتی کشور، انعطافناپذیری
نرخ ارز، هزینههای تولید، قیمت کالاها، تکنولوژی ساخت و ریسک بالای بازارهای
کالا، پول، سرمایه و نیروی کار مرتبط است.
عدم دسترسی به فناوری روز، تیراژ اندک تولید، کمبود
سرمایه، بالابودن نرخ سود تسهیلات و اعتبارات مالی وبانکی، روشهای تولید نامناسب
و غیراقتصادی، کیفیت پایین تولیدات، بستهبندی نامناسب محصولات، نبود بازاریابی
مدرن و علمی و به روز، قیمت تمام شده بالا نسبت به تولید مشابه کالاها در سایر
کشورها و ضعف مدیریتی صادرات کشور، به عدم موفقیت در تحقق برنامههای جهش صادراتی
منجر شده است و نمیتوان گرانی کامیون و هزینههای حمل و نقل کالا را عامل موثری
در این زمینه دانست زیرا حمل و نقل کالا، آخرین مرحله صادرات است و کمترین نقش را
در این میان دارد و نمیتوان کاستی موجود در دیگر بخشها و هزینههای بالای تولید
را با ارزانی کامیون جبران کرد.
بهرهوری مناسب در حمل و نقل و کاهش هزینهها و تحویل به
موقع کالاها باید با ایجاد تحول در جادهها، وسیله نقلیه و زیرساختهای مرتبط با
حمل و نقل، پایانههای بارگیری و تخلیه تحقق یابد تا سختافزار مناسب برای حمل و
نقل بهتر کالاها فراهم شود. همچنین قوانین و مقررات رانندگی، گمرکی و ترانزیتی
باید بهبود یابد و عوامل مدیریتی و آموزش نیروی کار و ایجاد انگیزه در پیگیری
منافع شخصی رانندگان و منافع اقتصادی جامعه همزمان مورد توجه قرار گیرد.
توسعه پایدار در حمل و نقل جادهای و صادرات، واردات و
ترانزیت کالا مستلزم حرکت همه جانبه و همزمان تمام بخشهاست. در کنار به روز شدن
فناوری ساخت کامیونها توسط دو شرکت سایپادیزل و ایران خودرودیزل و رعایت
استانداردهای روز اروپا باید سایر بخشهای مرتبط با حمل و نقل نیز توسعه یابند.
کامیونهای
بدون بار
برآوردها نشان میدهد که سالانه 50 درصد سفرهای کامیونها
در یک مسیر، بدون بار صورت میگیرد و این موضوع باعث استهلاک و مصرف سوخت زیاد و
بدون بازده و افزایش قیمت تمام شده و هزینههای حمل و نقل شده است.
اما اگر ترانزیت کالا با برنامهریزی موسسات باربری و
صادرات و واردات همراه شود، میتوان با ایجاد هماهنگی بیشتر به گونهای عمل کرد تا
کامیونها در مسیر رفت کالاهای صادراتی را به بنادر ببرند و در مسیر برگشت نیز
کالاهای وارداتی را به داخل انتقال دهند.
نابسامانی
سیستم توزیع کالا
نابسامانی سیستم توزیع کالا در کشور باعث شده بیشتر کالاها
چند بار به شهرها و انبارهای مختلف انتقال یابند تا سرانجام به دست مصرفکننده
نهایی برسند.
بخش قابل توجهی از کالاها از نقاط مختلف کشور به تهران
میآیند تا براساس سفارشهای روزمره به شهرستان منتقل شوند؛ در حالی که اگر امکان
بررسی و نظمدهی به تقاضای بازار کالا ایجاد شود، کالای تولید شده از هر نقطه کشور
به طور مستقیم به بازار مصرف نهایی روانه خواهد شد و لازم نیست کامیونها بار را
به تهران و انبارهای اطراف شهرها ببرند و مدتی در آنجا نگه دارند و سپس به
بازارهای واسطهای و نهایی روانه کنند. اگر سیستم توزیع کالا و واسطهگری و
انبارداری و سنجش نیاز بازارهای مصرف شهرستانها و روستاها ساماندهی شود، از
سفرهای مضاعف و چندباره کامیونها جلوگیری خواهد شد و هزینههای تمام شده کاهش
خواهد یافت.
شرکتهای حمل و نقل فعال تنها به صدور بارنامه مشغول هستند
و نقش مدیریتی در ساماندهی حمل و نقل ندارند و ساختار نامناسب آنها تنها هزینه حمل
و نقل را بالا برده و دلالی را افزایش داده و فعالیت رانندگان را غیراقتصادی کرده
است از این رو ساماندهی آنها میتواند دلالی و واسطهگری و هزینهها را کاهش دهد و
نظام توزیع کالا را به سمت کاهش فاصله تولید تا مصرف هدایت کند.
بسیاری از مقررات حمل و نقل کالا در کشور نیز از 30 سال
پیش تاکنون بازبینی نشدهاند؛ بازبینی و تدوین مقررات جدید میتواند کاهش
هزینههای حمل و نقل را محقق کند و نظام توزیع و حمل کالا را نیز بهبود بخشد.
عملکرد
کامیونها در ایران
آمار سازمان حمل و نقل جادهای نشان میدهد که هر کامیون
سالانه 50 هزار کیلومتر مسافت را میپیماید که این مقدار 30 درصد عملکرد یک کامیون
در برخی کشورهای اروپایی است. مقدار بار جا به جا شده در ایران توسط یک کامیون نیز
هزار تن و در اروپا 4 هزار تن است. بنابراین بهرهبرداری نادرست از سرمایهها و
کامیونهای موجود، به کاهش بهرهوری وسیله نقلیه و افزایش هزینههای تولید منجر
شده و توجیه اقتصادی برخی فعالیتها را از بین برده است.
بهره بانکی
بالا
بهره بالای اعتبارات بانکی که گاه تا 24 درصد میرسد،
هزینههای خرید کامیون و سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل و همچنین هزینههای تمام
شده انتقال کالا را به شدت افزایش و سودآوری را کاهش داده است. بنابراین سود
تسهیلات بانکی باید کاهش پیدا کند تا هزینه سرمایهگذاری، نرخ استهلاک، تعمیر و نگهداری،
هزینه قطعات یدکی و مصرفی و بیمه و مالیات را استاندارد و معقول کند.
در حال حاضر هزینه بیمه و مالیات، تعمیر و نگهداری، قطعات
یدکی و حقوق راننده حدود یک میلیون تومان است و اگر نرخ سود بالای وام بانکی خرید
کامیون را نیز به این میزان اضافه کنیم، عملاً سوددهی حمل و نقل بار را کاهش
میدهد و به افت انگیزه سرمایهگذار و فشار بر راننده و برخی نگرانیها خواهد
انجامید. این عوامل باعث شده که بهرهوری صنعت حمل و نقل بار با کامیون در ایران
به شدت کاهش یابد و به 25 تا 35 درصد برسد و درآمد سالانه یک کامیون سنگین به زحمت
پاسخگوی هزینههای جاری و استهلاک سرمایه باشد.
ضعف بازاریابی
در ترانزیت کالا از ایران
تعداد اندک دفاتر شرکتهای حمل و نقل ایرانی در دیگر
کشورها نشاندهنده این واقعیت است که در زمینه جذب بار و بازاریابی بسیار ناموفق
عمل کردهایم و تقاضای موثر برای حمل و نقل کالا و ترانزیت در ایران نداشتهایم.
رشد هزینه حمل
و نقل در مقایسه با تورم
متوسط هزینه حمل و نقل کشور در سالهای اخیر نشان میدهد
که نرخ رشد کرایه حمل از سال 75 تا 82 حدود 7/13 درصد و متناسب با نرخ تورم بوده
است و با این که قیمت کامیون در سال 75 تقریباً 150 درصد افزایش یافت اما رشد
هزینه حمل و نقل 12 درصد بود که از تورم 14 درصدی نیز 2 درصد کمتر است.
از سال 80 تاکنون به دلیل افزایش تعداد کامیونها در
ناوگان حمل و نقل، کرایه حمل 10 تا 15 درصد کاهش یافته است و با صف طولانی
کامیونها برای دریافت بار رو به رو بودهایم. این در حالی است که اگر بازاریابی
تقویت شود، از ناوگان کنونی و سرمایههای موجود میتوان استفاده بیشتری برد.
برنامه تولید سال 83 شرکتهای تولیدکننده کامیون در ایران
بیش از 38 هزار دستگاه است؛ با این تعداد و تنوع تولیدات و بهرهبرداری از تکنولوژی
روز اروپا و استانداردهای روز جهان، ضرورتی برای واردات کامیونهای نو و یا دست
دوم وجود ندارد.
سایپادیزل و ایران خودرودیزل در سال جاری 31 هزار دستگاه
کامیون به روز را با 70 درصد قیمت کامیون با تسهیلات بانکی به مشتری تحویل
میدهند. قیمت یک دستگاه کامیون 2 سال کارکرده در خارج از ایران 30 درصد کمتر از
قیمت نو است و فرسودگی آن معادل یک کامیون 6 تا 8 ساله ایرانی است و بیشتر آنها در
آستانه تعمیرات اساسی موتور و گیربکس هستند.
سایپادیزل با برنامه تولید 15 هزار دستگاه در سال 83 تعهد
فروش حدود 12 هزار دستگاه به افراد حقیقی و حقوقی را دارد که تا پایان مهرماه 7500
دستگاه آن تحویل داده شده و برای 3 هزار دستگاه به علت عرضه بیش از تقاضا در
تناژهای مختلف هنوز ایجاد تعهد نشده است و میتواند به صورت تحویل روز در اختیار
مشتری قرار گیرد. در حال حاضر 60 محصول تولیدی متنوع در بازار کامیون عرضه میشود
و تنها محصول کشنده با تفاوت قیمت 15 تا 20 میلیون تومانی بازار سیاه دارد.
قیمت کامیون در بازارسیاه امسال طی سه مرحله کاهش یافته
است و قیمت کشنده نیز تا پایان سال با افزایش 150 درصدی در بازارسیاه کاهش خواهد
یافت و فاصله قیمت کشنده در بازار سیاه با قیمت کارخانه به کمتر از 5 میلیون تومان
خواهد رسید.
تکنولوژی
تولید کامیون و خودروهای فرسوده
گزارش سال 82 وزارت صنایع و معادن نشان میدهد که خودروهای
سنگین، کامیون و کامیونتهای قدیمی با وجود داشتن نقص فنی، متقاضی بسیاری دارند؛
این در حالی است که خودروهای سنگین جدید هنوز در کشور مشتری چندانی ندارند و از
نوع جدید خودروهای مذکور فقط برای سفرهای ترانزیتی برون مرزی استفاده میشود. به
عبارت دیگر، با وجود آن که 12 درصد تکنولوژی تولید خودروهای سنگین در کشور به روز
است اما تقاضای بالایی برای این محصولات وجود ندارد.
در میان کامیونهای داخلی کامیون FM9 ، FH12 و NH12 ساخت
سایپادیزل کاملاً به روزند و از سوی شرکت ولووی سوئد به طور مستقیم کد تولید
دریافت میکنند و کامیون اکتروس ساخت ایران خودرودیزل نیز یک سال با تکنولوژی روز
دنیا فاصله دارد.
کامیونت بادسان ساخت سایپادیزل با تکنولوژی رنو تولید
میشود که به تکنولوژی روز دنیا نزدیک است و کامیونت آذرخش ساخت تراکتورسازی ایران
نیز از تکنولوژی متوسطی برخوردار است.
از بیش از 190 هزار کامیون موجود در کشور 130 هزار دستگاه
از نظر استانداردهای جهانی از رده خارج هستند و در صورتی که تولید کامیون در کشور
افزایش یابد و این کامیونهای جدید در اختیار موسسات و سازمانهای صنفی قرار
گیرند، نوسازی بهتر صورت خواهد گرفت و کامیونهای فرسوده موجود زودتر از رده خارج
خواهند شد. این کار باید با هماهنگی کارخانههای تولید کامیون، دولت، سازمانهای
متولی حمل و نقل سنگین و تشکلهای صنفی انجام شود و تسهیلات بانکی به موقع در
اختیار موسسات باربری و رانندگان قرار گیرد.
اگر کامیونها با تسهیلات ارزان قیمت و با نرخ 3 درصد و
سهم 60 درصدی دولت و شرکتهای تولیدکننده و سهم 40 درصدی رانندگان و کانونهای
رانندگی در اختیار متقاضیان قرار گیرد، در حمل و نقل تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
البته نوسازی ناوگان به تنهایی کافی نیست بلکه جادهها و مسیرهای ترانزیتی کالا
نیز باید ساماندهی شود زیرا کامیونهای جدید، گران قیمت و کارآمد با وضعیت
جادههای ما همخوانی نخواهند داشت و به این ترتیب سرمایهها تلف خواهد شد و با هر
تصادف، ضررهای بسیاری به ناوگان حمل و نقل وارد میشود. حمل و نقل و وضعیت
جادهها باید مطابق با استانداردهای جهانی
شود.
سیستم موتور کامیونها نیز باید با سوخت مصرفی آنها هماهنگ
شود. لازم است دولت برای هماهنگ سازی موتور و سوخت یارانه بدهد زیرا با کاهش
یارانهها، بر اثر کاهش مصرف سوخت این هزینهها به زودی جبران خواهد شد.
بیشتر صاحبان کامیونهای فرسوده قدرت مالی چندانی برای
تعویض خودروهایشان ندارند بنابراین بخش عمده قیمت کامیونهای گران قیمت باید به
صورت وام به آنها پرداخت شود. بسیاری از صاحبان کامیونهای فرسوده به دلیل نبود
انگیزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصیات فردی به نوسازی ناوگان به صورت
مشاع تمایل چندانی ندارند.
با توجه به میزان وام و نرخ سود آن، بازپرداخت توسط یک نفر
کار دشواری است و مشکلات و فشارهای پرداخت اقساط وام ممکن است سلامت راننده و
کامیون را به خطر اندازد و این موضوع تحقق هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور را با
مشکل روبه رو خواهد کرد بنابراین فرهنگ مشارکت دو نفر یا یک نفر با یک موسسه
باربری باید تقویت شود.
هر طرحی که بتواند اقبال عمومی را برای نوسازی ناوگان حمل
و نقل در برداشته باشد، موفق خواهد بود.
باید به ازای ورود هر خودروی نو، یک خودروی فرسوده از
ناوگان خارج شود زیرا در حال حاضر تعداد کامیون و ظرفیت کامیونها با میزان بار و
تقاضای موجود برابر نیست و حمل بار با خودروهای فرسوده برای رانندهها با صرفهتر
است بنابراین نوسازی ناوگان باید به شرط خروج خودروهای فرسوده صورت گیرد تا صف
خودروهای فرسوده برای حمل بار کوتاه شود و شاهد تردد بیشتر خودروهای نو در جادهها
باشیم.
پدیده «خودمالکی» مشکل عمده در استفاده از کامیون نو برای
سه شیفت کاری است. این موضوع بهرهوری را کاهش میدهد و سرمایهگذاری برای تولید و
تهیه کامیون نو را با توجیه اقتصادی کافی همراه نمیکند بنابراین باید ارائه
تسهیلات و نرخ سود وام به گونهای باشد که وامهای ارزان قیمت به کسانی داده شود
که به صورت مشارکتی (دو یا سه نفر) به خرید کامیون نو اقدام میکنند و فرهنگ
مشارکتی جایگزین فرهنگ خودمالکی شود.
کیفیت
خودروهای سنگین
گزارشهای کیفیت خودروها، تعمیرگاههای مجاز، شکایات مربوط
به مشکلات فنی خودروها، استانداردهای آلایندگی هوا و نظرات مشتریان در بررسی وضعیت
فاصله تکنولوژی تولید کامیون، اتوبوس و مینیبوس در ایران با استانداردهای روز
دنیا مورد توجه قرار میگیرد.
این خودروها در دو وضعیت ایستا و دینامیک بررسی میشوند.
در وضعیت ایستا، چگونگی مونتاژ قطعات و در وضعیت دینامیک، عملکردهای خودرو آزمون
میشود و زمان تست برای خودروهای سنگین 110 دقیقه و برای خودروهای سبک 45 دقیقه
است.
آلایندگی خودروهای سنگین هم یکی از معضلات اصلی ناوگان حمل
و نقل و از مشکلات همیشگی شهرهاست و با وجود این که استانداردهای تست
آلایندگی برای خودروهای سنگین دیزل مانند کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینیبوس
تدوین شده اما به علت نبود تجهیزات خاص، امکان اندازهگیری میزان آلایندگی
خودروهای سنگین، اتوبوس، مینیبوس، کامیون و کامیونت وجود ندارد و تنها خودروی
سواری بنزینی و گازی در کشور تست آلایندگی میشود.
ظرفیت تولید
داخلی
با تکیه به ظرفیت
تولید و توان ساخت داخل، امکان تولید بیش از 25 هزار دستگاه انواع کامیون سبک و
سنگین ایجاد شده است و با جایگزینی ناوگان فرسوده موجود کشور میتوان سالانه صدها
میلیون دلار هزینه ناشی از مصرف سوخت اضافی خودروهای فرسوده را از دوش دولت و بخش
خصوصی برداشت.
اما شرط استفاده از ظرفیت ایجاد شده آن است که مشکلات
تامین مالی و نقدینگی و گرفتن وام از بانکها کاهش یابد، دولت برای حمایت از طرح
جایگزینی خودروهای فرسوده اقدامات عملی صورت دهد و در مورد تحویل به موقع
کامیونها و خدمات آنها به مشتریان، شاهد تحرک جدی و سریعتر خودروسازان و بانکها
و نهادهای ذی ربط باشیم؛ در غیر این صورت عدهای از واسطهها و شرکتها و رانندگان
ترجیح خواهند داد واردات خودروها و کامیونهای دست دوم را دنبال کنند.
شرکتهای سایپادیزل و ایران خودرودیزل جزء بزرگترین
تولیدکنندگان خودروهای کار در خاورمیانهاند که با حدود 40 سال سابقه درخشان، به
تولید انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین میپردازند. این دو شرکت در هفت ماهه سال
جاری 13579 دستگاه کامیون و کشنده تولید کردهاند و ظرفیت تولید امسال را به 38
هزار دستگاه رساندهاند.
ایران خودرودیزل ابتدا با نام گروه صنعتی خاور در سال 1338
و سایپادیزل با نام ایران کاوه فعالیت خود را آغاز کردند.
با افزایش تقاضا در دهه 50 و از سالهای 1343 به بعد
سازمان تولید کامیونهای سنگین و نیمه سنگین در ایران گسترش یافت و شرکتهای مرتبط
با شرکتهای مادر مانند شرکت گواه، موتورسازی ایدم، تاپ سرویس، چرخشگر، تولید قطعات
خاور، توسعه خودروکار، اپکو و... راهاندازی شدند.
امروزه علاوه بر سهم عمده شرکتهای سایپادیزل و ایران
خودرو دیزل در توسعه ناوگان حمل و نقل جادهای و بازسازی و نوسازی ناوگان
کامیونهای کشور، شاهد افزایش سهم حمل و نقل ایران از ترانزیت کالاهای جهان هستیم
و محصولات ساخت این دو شرکت به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، عراق،
عربستان، مصر، اردن، امارات متحده عربی، کویت، ترکمنستان، لیبی، تاجیکستان و
افریقا صادر میشود.
در ابتدای سال 81 تا پایان آذرماه تولید کامیون در کشور به
4 هزار و 616 دستگاه رسید که سهم سایپادیزل به عنوان بزرگترین تولید کننده 1699
دستگاه بود. روند رشد تولید در دو شرکت مذکور هر سال رو به افزایش است. در حال
حاضر ایران خودرودیزل با تولید روزانه 105 دستگاه انواع کامیون رکورد تازهای را
ثبت و از اول سال و تا پایان آذر 83 حدود 11650 دستگاه کامیون تولید کرده است و در
سال 84 حدود 20 هزار دستگاه انواع کشنده و کامیون را تولید و به ناوگان حمل و نقل
و ترانزیت اضافه خواهد کرد که 14 هزار دستگاه از این تعداد کامیونهای نسل جدید
خواهند بود که همزمان در اروپا تولید میشوند.
ایران خودرودیزل برای ایجاد خطوط جدید تولیدکشنده و
کامیون، یک سرمایهگذاری 500 میلیاردریالی انجام خواهد داد. هدف از اجرای این
پروژه، روزآمد کردن ناوگان ترابری با انواع خودروهای کار سبک، نیمه سنگین و سنگین
است.
تولید خودروهای تجاری در چند سال اخیر 5 تا 6 برابر شده
است. ایران خودرودیزل در سال جاری 22 هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری را تولید
میکند که این میزان 2 برابر سال گذشته و 5 برابر سال 81 است.
از ابتدای سال 83 تا اوایل آذرماه 11 هزار دستگاه انواع
خودروی تجاری ایران خودرودیزل تولید شده است و سال گذشته نیز حدود 7 هزار دستگاه
انواع کامیون، کامیونت و کشنده در این شرکت تولید شد.
تولید سال گذشته ایران خودرو دیزل 11 هزار و 111 دستگاه
انواع خودروهای تجاری شامل کامیون، ون، اتوبوس و مینیبوس بوده است.
ایران خودرودیزل در 15 آذرماه 83 رکورد تولید سال 82 خود
را شکست و از مرز تولید 11 هزار و 111 دستگاه انواع خودروهای کامیون، کشنده،
اتوبوس و مینیبوس و ون گذشت. این شرکت تا 15 آذر سال 83 بیش از 8400 دستگاه
کامیونهای سنگین، کشنده و نیمه سنگین تولید کرده بود که به اندازه کل سال 82 است
و 55 درصد بازار خودروهای سنگین را دراختیار دارد.
مدیریت ایران خودرودیزل اعلام کرده است تولید کامیون در
سال 83 به 12 هزار دستگاه خواهد رسید.
شرکت یادشده 56 درصد سهم بازار کامیون سبک و 75 درصد از
بازار کامیون سنگین و 20 درصد از بازار کشندهها را دراختیار دارد و در سال 84 نیز
20 هزار دستگاه انواع کامیونهای سبک، سنگین و کشنده تولید خواهد کرد.
تولید سالانه انواع کشنده و کامیون در ایران خودرودیزل به
بیش از 17 هزار دستگاه رسیده است. این شرکت تولید کامیون و کشندههای اکسور 1843،
انواع اکتروس 4040، 1843، MP2، 3340 و انواع آتگوباری آتشنشانی F1325، باری 1815، انواع کامیون، کامیونت مایتی و کامیونهای جدید
اچلو را در دستور کار قرار داده است و کماکان به دلیل تقاضای بازار، کامیونهای
سنگین 1924، 2624، LP، LPK، 808 و 608 را
تولید میکند که از نظر استحکام و خدمات پس از فروش گسترده مورد توجه مشتریان است.
کامیونهای تولیدی این شرکت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای افریقایی
صادر میشود. بیش از 100 مرکز به ارائه خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو دیزل
میپردازند و کلیه نمایندگیهای مرسدس بنز در اروپا به رانندگان خودروهای ترانزیت
خدمات ارائه میدهند.
فروش تولیدات
داخلی
تولید انواع کامیون در ایران خودرودیزل امسال با 240 درصد
رشد به 17 هزار دستگاه میرسد و به گفته مجید شیخانی مدیر عامل ایران خودرودیزل،
این افزایش تولید در کاهش قیمت کامیون موثر است و به نفع مصرفکننده خواهد بود.
شرکتهای لیزینگ نیز برای فروش این کامیونها شکل
گرفتهاند و تا 70 میلیون تومان از قیمت خودرو را به صورت وام تقبل میکنند.
ایران خودرودیزل با 3 شرکت اقماری خود یعنی ایدم، چرخشگر و
محور خودرو، موتور و گیربکس و اکسل موردنیاز محصولات تولیدیاش را تامین میکند.
شرکت چرخشگر با ZF آلمان قرارداد انتقال تکنولوژی
منعقد کرده است و 20 درصد تولیدات گیربکسهای نسل جدید تا دی ماه ساخت داخل
میشوند.
شرکت ایدم که بخشی از سهام آن در اختیار دایملر کرایسلر
است، تامینکننده موتورهای نسل جدید سری 900 با استاندارد یورو 2 و یورو 3 خواهد
بود و شرکت محورسازان در حال بررسی تولید ترمز دیسکی با یک شرکت آلمانی به صورت
انتقال دانش فنی است.
از آغاز سال جاری 11 هزار و 600 دستگاه انواع کامیون در
ایران خودرودیزل تولید شده که تنها 10 هزار و 500 دستگاه به خریداران تحویل داده
شده و مابقی آماده تحویل است. اگر تسهیلات بانکی مناسبی از سوی بانکها و موسسات
اعتباری با سود و کارمزد متناسب با شرایط بازار به سرعت در اختیار خریداران قرار
گیرد، بخش قابل توجهی از مشکلات متقاضیان و سیستم حمل و نقل کشور حل خواهد شد.
نقش واسطهها
به اعتقاد برخی از کارشناسان، واسطهها در ایجاد بازر
آشفته کامیون نقش موثری دارند و همین دلالبازیها باعث شده مثلاً قیمت کامیون
کمپرسی بنز تک از 13 میلیون تومان در سال 76 به 60 میلیون تومان در سال 81 برسد
یعنی 450 درصد ظرف 6 سال رشد قیمت داشته باشد. برخی شرکتها نظیر ایران خودرودیزل
نیز نتوانستهاند تعهدات پیش فروش خود را به موقع عملی کنند و این موضوع باعث
افزایش قیمتها شده و بازار دلالی و واسطهگری را داغ کرده است.
همان گونه که گفته شد، در این میان عدهای راه حل را
واردات کامیونهای نو و دست دوم دانستهاند و عدهای دیگر برای جلوگیری از لطمه
دیدن خودروسازان و نیز کمک به تولید و اشتغال و ارزش افزوده داخلی معتقدند که
خودروسازان و دولت باید مشکلات موجود و عوامل عدم اجرای تعهدات را از بین ببرند تا
کامیون به موقع به بازار برسد و کمبود ایجاد نشود. همچنین برنامه توسعه
کارخانههای تولید کامیون و افزایش تولید آنها باید با سرعت اجرا شود تا افزایش
عرضه، قیمتها را کاهش دهد و رضایت مشتریان تامین شود.
فناوری
اطلاعات
خودروسازان و نهادهای متولی حمل و نقل و ترانزیت کشور باید
از روشهای نوین الکترونیک، اینترنت و سیستمهای رایانهای در توسعه و تجهیز
شبکههای حمل و نقل و ترانزیت کالا استفاده کنند.
ارائه خدمات مطلوب به مشتریان شامل صاحبان کالاهای تجاری و
صنعتی، واردکنندگان، صادرکنندگان و کسانی که نیازمند اطلاعات ترابری هستند، باید
در پروژههای مختلف کاربردی مورد توجه قرار گیرد.
سیستم فروش و ارائه خدمات باید به صورت On Line طراحی شود و اطلاعات کلیه پروازهای داخلی و خارجی بار و کالا و
کشتیهای تجاری و قطارهای باری قابل دسترس باشد، نیازهای موسسات باربری کالاها به
سرعت در اختیار رانندگان و مالکان کامیونها قرار گیرد و به پراکندگی مناسب
کامیونها و دسترسی و افزایش سرعت نقل و انتقال کامیونها توجه شود تا کامیونها
به موقع به محل برسند و در انتظار کالا در صفهای طولانی نمانند.
هم اکنون طرح اطلاعات جادهای کشور حاوی نقشه تمام مسیرهای
دسترسی به نقاط مختلف ایران از طریق پایگاه الکترونیک www.IRROADS.com راهاندازی شده و وضعیت تردد و هواشناسی مسیرهای مختلف کشور در
این سایت قابل مشاهده است. همچنین پایگاه www.WDGCO.com/IRICAO برای کلیه
اطلاعات پرازی در دسترس عموم است.
اطلاعات ایمنی، حفاظتی و رانندگی در جادهها، تونلها و
پلهای ایران در قالب طرح دیگری موسوم به «سیستم حمل و نقل هوشمند» در اختیار تمام
رانندگان جادهای قرار خواهد گرفت.
طرحهای مختلفی برای توسعه و تجهیز شبکههای حمل و نقل
دریایی، ریلی، جادهای و هوایی ایران در دست اجراست که راهاندازی آنها سرعت انجام
کارها در سیستم حمل و نقل کشور را به نحو محسوسی افزایش خواهد داد و به حمل و نقل
جادهای و تردد به موقع کامیونها کمک چشمگیری خواهد کرد.
سال
|
کل عرضه خودرو
|
تولید کامیون
|
واردات کامیون
|
سال
|
کل عرضه خودرو
|
تولید کامیون
|
واردات کامیون
|
1348
|
45158
|
3173
|
725
|
1364
|
113751
|
12972
|
707
|
1349
|
52567
|
3092
|
1011
|
1365
|
60675
|
5551
|
525
|
1350
|
56756
|
2519
|
534
|
1366
|
47448
|
3552
|
40
|
1351
|
72044
|
3591
|
283
|
1367
|
32753
|
2938
|
95
|
1352
|
88605
|
6202
|
578
|
1368
|
25222
|
2302
|
51
|
1353
|
143042
|
8345
|
4371
|
1369
|
61082
|
6016
|
1916
|
1354
|
253480
|
10016
|
34819
|
1370
|
100243
|
10918
|
3833
|
1355
|
368533
|
12427
|
27352
|
1371
|
139194
|
7151
|
5800
|
1356
|
303810
|
11174
|
24800
|
1372
|
75634
|
3656
|
50
|
1357
|
222662
|
9276
|
964
|
1373
|
83621
|
4229
|
52
|
1358
|
94454
|
3275
|
160
|
1374
|
92739
|
2622
|
0
|
1359
|
101906
|
4839
|
114
|
1375
|
124405
|
4155
|
0
|
1360
|
127563
|
7842
|
401
|
1376
|
174950
|
4895
|
0
|
1361
|
125078
|
8508
|
5356
|
1377
|
2060750
|
5171
|
0
|
1362
|
219932
|
13002
|
12000
|
1380
|
-
|
2654
|
0
|
1363
|
21000
|
13867
|
5356
|
1381
|
-
|
3619
|
0
|
|
|
|
|
1383
|
-
|
30970
|
0
|
تجمیع
شناسنامه کامپیوتر
جمع آوری خودکار
فروش کاشی مساجد
ایجاد شناسنامه تجهیزات
کاشی مسجدی
هلپ دسک سازمانی
هلپ دسک IT
Help Desk
کاشی سنتی ایرانی
مدیریت تجهیزات IT
مدیریت تجهیزات آی تی
کارتابل درخواست ها
کارتابل درخواست های IT
جمع آوری خودکار نرم افزارها
جمع آوری سیستم های شرکت
جمع آوری سیستم های سازمان
تجمیع اطلاعات
تجمیع اطلاعات IT
تجمیع کامپیوترها
مدیریت IT
سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر
سیستم مدیریت کلان IT
سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات
ابزار مدیران IT
ابزار مدیران فنآوری اطلاعات
سامانه تجمیع
خودکار شناسنامه
جمع آوری سیستم کامپیوتر