hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdffb230010000002a05000001000200
تعیین
کشش و حجم بازار داخلی خودرو
مهرداد
حکیمی آسیابر
واحد
برنامهریزی استراتژیک پارس خودرو
نیاز به تولید
خودرو در ایران تا چه حد است؟ این سئوالی است که با افزایش تولید خودرو در ایران
فراگیر شده است. افزایش تصاعدی تولید خودرو در شرکتهای داخلی، بسیاری را به این
فکر انداخته است که بزودی بازار اشباع خواهد شد و شرکتهای داخلی دیگر قادر به
افزایش تولید با روند فعلی نخواهند بود. واقعیت این است که تعیین حجم بازار داخلی
خودرو یک پیشنیاز اساسی برای تدوین برنامههای بلندمدت مدیران شرکتهای خودروساز
و همچنین سایر بخشهای اقتصادی مرتبط با این صنعت نیز هست، بنابراین تحلیل و
محاسبه حجم بازار خودرو در داخل کشور به خصوص در شرایط فعلی از اهمیت ویژهای
برخوردار است.
مدلسازی
تقاضای داخلی
خودرو را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:
الف) تقاضای
خودرو در راستای جایگزینی خودروهای قدیمی
میزان تقاضای
خودرو برای جایگزینی خودروهای قدیمی تحت تأثیر چند عامل قرار دارد. اولین و
مهمترین آن موجود بودن خودروهای جدید است به بیان دیگر در صورت عرضه کافی خودرو به
بازار میتوان انتظار داشت که خودروهای قدیمی کنار گذاشته شوند. چگونگی عرضه را
میتوان با تعداد عرضه و قیمت فروش محصولات بررسی کرد. بنابراین با عرضه خودروهای
گرانقیمت نیز نباید انتظار داشت که جایگزینی خودروهای فرسوده عملی شود. وقتی عرضه
خودرو کافی نباشد عمر مفید خودروها به سمت بینهایت میل میکند و صاحبان خودرو با
درک جنبههای اقتصادی، بارها و بارها خودروهای قدیمی را کامل بازسازی کرده و از
آنها استفاده میکنند میزان عرضه در واقع خروجی مدل است (میزان تقاضا برابر با
میزان عرضه در نظر گرفته میشود) بنابراین بهعنوان متغیر مستقل مد نظر قرار
نمیگیرد، بلکه وابسته به متغیرهای مستقل دیگر در نظر گرفته شده است. متغیرهای
مستقل که میزان تقاضای جایگزینی، وابسته به آنهاست عبارتند از:
·
تعداد خودرو
موجود در کشور: این قانونی طبیعی است که هرچه تعداد خودرو در کشوری بیشتر باشد حجم
تقاضا برای جایگزینی خودروهای قدیمی نیز بیشتر خواهد شد.
·
عمر مفید
خودروهای موجود در کشور: هرچه عمر مفید خودروهای موجود بیشتر باشد نرخ جایگزینی
خودروها نیز کمتر خواهد شد. عمر مفید از چند دیدگاه تعیین و بررسی میشود:
o
عمر مفید مهندسی
که طراحان برای خودرو در نظر میگیرند.
o
عمر مفید براساس
عرف جامعه که منعکس کننده دیدگاه اجتماعی مردم در رابطه با این موضوع است.
o
عمر مفید قانونی
که توسط دولتها تنظیم و اعمال میشود و در صورت عدم رعایت، مالیاتهای سنگین به
خودروهای در حال عبور و مرور خارج از ضوابط قانونی تعلق میگیرد. عمر مفید مورد
نظر در این بحث، عمر مفید قانونی خواهد بود. با تعیین عمر قانونی مشخص خواهد شد که
چه تعداد خودرو به عنوان قدیمی و فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند.
·
عمر خودروهای
موجود در کشور : وقتی جمعیت خودرو کشور مشخص و ساختار عمر این خودروها تعیین شود در هر زمان میتوان تعداد خودروهای
فرسوده و قدیمی را محاسبه کرد عمر خودروهای موجود در کشور را میتوان از زمان
تولید آنها محاسبه کرد. شکل 1 نمودار ساده تعیین تقاضای خودروهای جایگزین را نشان
میدهد.
تعداد
خودرو موجود در کشور
عمر
خودروهای موجود در کشور
عمر
مفید قانونی خودرو
|تعیین
تقاضای خودروهای جایگزین
تعیین
تعداد خودروهای فرسوده و قدیمی
شکل 1 نمودار ساده
تعیین تقاضای خودروهای جایگزین
ب) تقاضای جدید
برای خودرو
بخش دوم از
تقاضای بازار خودرو، در واقع تقاضای جدیدی است که موجب افزایش سرانه خودرو در کشور
خواهد شد. در حال حاضر سرانه خودروی موجود در ایران در حدود 76 خودرو برای هزار
نفر است که این رقم سرانه فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این زمینه دارد،
بنابراین طبیعی است که این فاصله در طی زمان باید کمتر و کمتر شود. کم کردن فاصله بین
سرانه خودرو کشور با کشورهای پیشرفته مستلزم تولید و عرضه خودرو، متناسب با جمعیت
کشور است. بنابراین برای تعیین تقاضای جدید سه متغیر زیر مدنظر قرار میگیرد:
o
سرانه خودرو در
کشورهای پیشرفته
o
جمعیت کشور
o
سرانه خودرو در
کشور
تعیین
تقاضای جدید بازار
تعیین
میزان ارتقا سرانه خودرو کشور
سرانه
خودرو در کشورهای پیشرفته
جمعیت
کشور
سرانه
خودرو در کشور
شکل
2. نمودار تعیین تقاضای جدید
در نهایت کل
تقاضای بازار، از حاصل جمع تقاضای جدید و تقاضای جایگزینی بازار بهدست خواهد آمد.
تعیین تقاضای بازار
در
حال حاضر عمر مفید خودروهای تولیدی در حدود 35 سال است که در طی ده سال آینده این
رقم حداقل باید به زیر 20 سال کاهش یابد، در غیر این صورت ضررهای هنگفت اقتصادی
ناشی از مصرف سوخت اضافی خودروهای با تکنولوژی قدیمی و فرسوده دامنگیر اقتصاد ملی
خواهد شد. بنابراین روند کاهش عمر مفید قانونی خودروهای سواری ایران به صورت زیر
تخمین زده میشود.
سال
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
عمر مفید
35
32
30
28
26
24
22
20
19
18
17
جدول 1. روند
کاهش عمرمفید قانونی خودروها در آینده
براساس این جدول
هر سال باید خودروهایی که عمر مفید قانونی آن تمام شده است اسقاط شده و خودروهای
نو جایگزین آنها شود. این برنامهای است که دولت و مسوولان شرکتهای خودروسازی
باید با هماهنگی و سیاستگذاری صحیح به انجام رسانند تا بتوان خودروهای آلودگیزا
و دارای مصرف سوخت بیش از حد استاندارد را از جادههای کشور خارج کرد. میزان تولید
خودرو به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده در طی زمان در جدول دو محاسبه شده است.
تقاضای خودرو
جهت جایگزینی خودروهای فرسوده
173862
370087
631555
301247
441237
183581
112103
318905
180527
202821
تعداد خودروهای
وارداتی
16957
100149
197045
31070
96474
23581
19153
135815
40776
1385
تعداد خودروهای
ساخت داخل
156905
269938
434510
270177
344763
160000
92950
183090
139751
201436
تاریخ ساخت
خودروهای فرسوده
1351 و قبل از
آن
1354 تا 1352
1357 تا 1355
1360 تا 1358
1363 تا 1361
1366 تا 1364
1369 تا 1367
1371 تا 1370
1373 تا 1372
1375 تا 1374
عمر مفید قانونی
خودرو
32
30
28
26
24
22
20
19
18
17
سال
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
ردیف
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
جدول 2. تعیین
تقاضای خودرو بهمنظور جایگزینی خودروهای فرسوده
از طرف دیگر
تقاضای جدید مربوط به افزایش سرانه خودرو تا سال 1392 بهصورت دادههای جدول سه
تخمین زده میشود.
تقاضای جدید
__
551700
791500
882800
1067100
1009900
1141000
1256000
1298000
1340000
1444000
1506000
1508000
تخمین جمعیت
خودرو
4092000
4643700
5435200
6318000
7385100
8395000
9536000
10792000
12090000
13430000
14874000
16380000
17888000
تخمین جمعیت
انسانی
66
3/67
8/68
2/70
7/71
73
5/74
76
5/77
79 *
4/80
9/81
3/83
سرانه خودرو
(تعداد خودرو به هزار نفر)
62
69
79
90
103
115
128
142
156
170
185
200
215
سال
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
*
تخمین سازمان آمار و اطلاعات
جدول 3. نیازهای
افزایش سرانه خودرو در ایران تا سال 1390
به این ترتیب
براساس تخمین کلی، در سال 1392 جمعیت کشور ایران 3/83 میلیون نفر و سرانه موجودی
خودرو برای هر هزار نفر 215 دستگاه خواهد بود. مساله افزایش سرانه خودرو نیز
مسالهای فرهنگی است و طبیعی است که طی یک دوره هشت ساله این شاخص به سطح کشورهای
پیشرفته نخواهد رسید. رسیدن به سطح سرانه 400 دستگاه به بالا برای هر هزار نفر
مستلزم گذشت زمان و ایجاد آمادگی فرهنگی ـ ذهنی افراد جامعه برای داشتن خودرو شخصی
است. با داشتن دادههای جدولهای دو و سه میتوان کل تقاضای بازار داخلی ایران را محاسبه
کرد. جدول چهار محاسبات و دادههای نهایی را نشان میدهد.
کل تقاضا
1056662
1437187
1641455
1442247
1697237
1481581
1452103
1762905
1686527
1710821
تقاضای جدید
882800
1067100
1009900
1141000
1256000
1298000
1340000
1444000
1506000
1508000
تقاضای جایگزینی
173862
370087
631555
301247
441237
183581
112103
318905
180527
202821
سال
1383-01-16 1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
جدول 4. تعیین
کل تقاضای بازار داخلی
دادههای جدول
چهار نشان میدهد که حجم بازار آینده خودرو در ایران از 5/1 تا 7/1 میلیون خودرو
است که این میزان تقاضای بالقوه بازار است، و اگر صنعت داخلی (و احیاناً صنعت
خارجی) برنامهریزی دقیقی برای تولید و عرضه خودرو با قیمت فروش مناسب بازار روز
داشته باشد میتواند پاسخگوی سطح نرمال تقاضای بازار بوده و سرانه خودرو را به
سطوح پیشبینی شده ارتقا دهد. ولی اگر واردات ممنوع شده و خودروسازان داخلی نیز
تعداد مشخصی خودرو تولید و عرضه کنند در آن صورت عامل تعیین کننده سرانه خودرو در
ایران ظرفیت تولید شرکتهای داخلی است.
نتیجهگیری
در حال حاضر عمر
مفید خودروهای سواری در کشور بسیار بالا است. استفاده از خودروهای قدیمی به دلیل
تکنولوژی قدیمی و همچنین فرسودگی، مصرف بالای سوخت را در پی دارد که این موضوع سد
راه پیشرفت و انجام فعالیتهای اقتصادی میشود. منطقیترین راه برای حل این مشکل،
کاهش قانونی عمر مفید خودروهاست. افزایش تولید و عرضه خودروهای با تکنولوژی روز،
پشتوانه اجرای این تصمیم خواهد بود. همچنین در آینده به دلیل افزایش جمعیت و تغییر
فرهنگ مصرف، تقاضای خرید خودرو افزایش خواهد یافت. برای پاسخگویی به تقاضای جدید و
تقاضای جایگزین برنامهای دقیق و بلندمدت ضروری است. براساس این مقاله اگر بخواهیم
در طی ده سال آینده عمر مفید واقعی خودروها را به زیر بیست سال رسانده و پاسخگوی
نیازهای جدید نیز باشیم باید تولید و عرضه خودرو به حدود 4/1 تا 75/1 میلیون خودرو
در سال افزایش داده شود.
تجمیع
شناسنامه کامپیوتر
جمع آوری خودکار
فروش کاشی مساجد
ایجاد شناسنامه تجهیزات
کاشی مسجدی
هلپ دسک سازمانی
هلپ دسک IT
Help Desk
کاشی سنتی ایرانی
مدیریت تجهیزات IT
مدیریت تجهیزات آی تی
کارتابل درخواست ها
کارتابل درخواست های IT
جمع آوری خودکار نرم افزارها
جمع آوری سیستم های شرکت
جمع آوری سیستم های سازمان
تجمیع اطلاعات
تجمیع اطلاعات IT
تجمیع کامپیوترها
مدیریت IT
سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر
سیستم مدیریت کلان IT
سیستم مدیریت فنآوری اطلاعات
ابزار مدیران IT
ابزار مدیران فنآوری اطلاعات
سامانه تجمیع
خودکار شناسنامه
جمع آوری سیستم کامپیوتر