02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 85
2/13/2023
hc8meifmdc|2011A6132836|Tajmie|tblnews|Text_News|0xfdffc330010000008206000001000400

دولت الکترونیکی e-Government

مهدی کرباسیان*

 ضمن عرض سلام و ادب خدمت بزرگواران حاضر در جلسه

عرض کنم خدمتتان که در مورد بحث دولت الکترونیکی و حالا اصل کار در رابطه با تجارت الکترونیکی که زحمتش را دکتر دژپسند و عزیزان وزارت بازرگانی کشیده‌اند، من در ابتدا وظیفه خودم می‌دانم به عنوان مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی تشکر و تقدیر داشته باشم برای اینکه تجارت الکترونیکی چند سال است بحث آن در دنیا مطرح است مسئله روز کشورها است و خیلی پیشرفت مناسبی کرده است. عرض کنم در کشور ما هنوز یک عقب ماندگی دارد و این تجارت الکترونیکی و بعد از آنکه در دنیا بحث  E-Governmentیا دولت الکترونیکی مطرح شد.

چون بحث فراتر از تجارت دیده شد و تجارت در حقیقت بخشی از دولت شد و این نکته بسیار مهمی است.

متاسفانه ما باید بپذیریم در کشور ما یک عقب ماندگی در این باب داریم که دلایل متعددی دارد. شما عزیزان بهتر از بنده مستحضر هستید ولی بنده چند نکته‌اش را عرض می‌کنم:

یکی خود انحصار مخابرات و دولتی بودن آن را در کشور داشتیم و هنور هم کم و بیش داریم. عامل دیگر برخوردهای اداری با اقتصاد و تجارت بوده که همین اخیراً در طی برنامه سوم با اقداماتی که خوشبختانه انجام شد همین تغییر سیاستهای نظام غیرتعرفه‌ای به نظام تعرفه‌ای در تجارت یا در حقیقت تک نرخی شدن ارز از سال گذشته و جدا شدن از چند نرخی ارز و اقداماتی که در رابطه با مکانیزاسیون به طور جدی برخورد شد. عدم حضور جدی بخش خصوصی هم در بخش اقتصاد و هم در بخش IT و اقدامات دیگری که در این باب وجود داشته ما یک عقب ماندگی داریم. من به عنوان یک مسئول می‌توانم بگویم که در بخش مکانیزاسیون ما بیشتر به راحت‌ترین بسنده کردیم سیستم دبیرخانه و سیستم‌های دیگر.

جلسه خودمانی است ولی ما مسئولین هم در بخش IT و مکانیزه و استفاده از کامپیوتر در حقیقت در اتاقهای خیلی از ماها روی کامپیوترها روکش کشیده شده و شاید یک مسئول هم وقت نمی‌کند و هم حوصله نمی‌کند که وارد این بحث بشود.

اگر این جزیی از زندگی ما دولتی‌ها بشود اعم از مسئولین رده بالا تا مقامات مسئول و همچنین به سطح کارمندی در همه زمینه‌ها و لمس بکند استفاده از کامپیوتر و نیازش را لمس بکند این گستره و گستردگی را خواهیم داشت. در هر صورت نکته‌ای که بسیار مهم است که بایستی که بپذیریم که این عقب ماندگی را نمی‌شود جبران کرد مگر با یک تلاش و کوشش فوق‌العاده‌ای.

دولت الکترونیکی را بنده اگر اجازه بدهید در چند جمله عرض بکنم:

ویژگی اصلی دولت الکترونیکی ارائه خدمات با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر می‌باشد. قبل از تعریف دولت الکترونیکی یا دولت دیجیتال باید تعریفی از خود دولت داشته باشیم.

دولت ترکیبی پویا از یک سری ساختار و فعالیت و اهداف می‌باشد دولت الکترونیکی استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات ICT به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری به صورت 24 ساعته شبانه روز و در 7 روز هفته می‌باشد.

دولت الکترونیکی بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی (Virtual) است که خدمات دولتی را به صورت به هنگام Online به مردم ارائه می‌دهد. مشتریان دولت الکترونیکی مهمترین وسیعترین آن شهروندان هستند که برایشان مهمترین راحتی است. شهروندان با استفاده از امکانات که دولت الکترونیکی برای آنها قرار می‌دهد در خانه در محل کار و بدون محدودیت زمانی می‌توانند از سرویسهای آن استفاده نمایند - لزومی به صرف وقت و هزینه برای مراجعه به اداره مورد نظر نخواهند داشت - بهینه بودن ارائه سرویس به مشتری و افزایش دسترسی به اطلاعات.

دومین گروهی که منفعت از دولت الکترونیکی می‌برند بنگاههای اقتصادی هستند احتیاج به هزینه کمتر برای داد و ستد، برای انجام کارهای مربوطه، افزایش دسترسی به اطلاعات و همچنین یکی از عوامل مهم برای موفقیت برنامه‌ریزی برای آینده است.

سومین گروه دولت و موسسات دولتی هستند خود دولت استفاده کند از این امتیاز برای ارتباطات خودش، بالا رفتن کارایی دولت با توجه به مکانیزه شدن خدمات، بهتر شدن اذهان عمومی نسبت به دولت و نهایتاً اتفاقی که می‌افتد این است که قیمت تمام شده خدمات کاهش پیدا کند.

ارتباط دولت با مشتریان با مردم، شهروندان، بنگاههای اقتصادی و حتی ارتباط فی‌مابین خودشان، یک ارتباط شفاف‌تر می‌شود.

این موجب استحکام و اقتدار بیشتر دولتها خواهد شد و این شفاف‌سازی کمک می‌کند و این ارتباط که دولتها با قوت و محبوبیت بیشتر عمل کنند. رسانه‌های مورد استفاده در دولت الکترونیکی، اینترنت، موبایل، فاکس و تلفن هستند.

سرویسهای دولت الکترونیکی هر وزاتخانه و سازمان دولتی خدمات را بطور جداگانه ارائه می‌دهند. اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیکی:

-    بیشتر شدن شکاف دیجیتال بین کشورهای دیجیتال‌گر کشورهای در حال توسعه و فقیر.

-    افزایش هزینه‌های دولت به دلیل ارائه خدمات سنتی

-    نارضایتی مردم

-    ما در حال حاضر که بحث توجه به مردم و تکریم مردم را داریم که در این باب می‌توانیم اثر مثبتی داشته باشیم.

مزایای دولت الکترونیکی:

-    دسترسی مستقیم به اطلاعات و خدمات دولتی

-    قابلیت استفاده محدد از اطلاعات نسبت به اطلاعات کاغذی

-    ارتباط مستقیم با مقامات دولتی

-    پاسخگویی که در وقت فعلی برای کشور ما بسیار مهم است.

-    صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ساعات کار

-    افزایش کیفیت خدمات

-    راحتی کاربران به واسطه افزایش زمان دسترسی به خدمات

-    تسهیل ارتباطات میان نهادها و موسسات دولتی با یکدیگر

-    تسهیل ارتباطات میان نهادها و موسسات دولتی با شهروندان و موسسات خصوصی

در مورد فهرست موضوعاتی که در دولت الکترونیکی است نقش و اجزای آن است. نقشش را من توضیحات کلی‌اش را عرض کردم.

اجزایش بدیهی است در هر بخشی از دولت جزء خاص خودش را دارد.

در بخش اقتصادی بنده یک گوشه‌اش را توضیح می‌دهم.

در بخش اجتماعی خود رای گیری، به سمت رای گیری الکترونیکی، بخش رسیدگی به شکایات مردم، بخش قانون گذاری به نحو دیگری، بخش قوه قضاییه و در هر بخش اجتماعی یا اقتصادی آن اجزایش برای آن بخش تعریف می‌شود و دولت الکترونیکی ارتباط بین بخشها با همدیگر است.

در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان بخشی از این دولت که در بخش اقتصادی بیشتر متمرکز است طرحهایی که در دست اقدام است:

-    خزانه‌داری الکترونیکی

-    فراهم سازی الکترونیکی

-    درگاه اقتصادی

-    مالیات الکترونیکی

-    بورس الکترونیکی

-    بانکداری الکترونیکی

-    بیمه الکترونیکی

-    گمرک الکترونیکی

بدیهی است بعضی از این بخشها در تجارت الکترونیکی عمل می‌کنند و بعضی از این بخشها به هر صورت به طور مستقل در مجموعه هستند ولی به دلیل اینکه بخشهایی زیر مجموعه هست و ما این طرح تکفا یا ICT را به عنوان یک طرح کلی وزارت اقتصاد دنبال می‌کنیم این بخشها وحود دارد.

در این بخش e-Government در بخش اقتصادی که مربوط به وزارت اقتصاد است در حقیقت در بخش خزانه‌داری الکترونیکی حالا من بعداً توضیح می‌دهم. در فراهم سازی الکترونیکی. در همین جا نکته‌ای را عرض کنم در مزایده و مناقصه الکترونیکی یکی از بخشهایی که به طور جدی الان بحث می‌شود و در طرح سوالات اداری در دولت و مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح است خود بحث مزایده و مناقصه الکترونیکی و شفاف سازی در این ارتباط است که خود این یک قدم اساسی رو به جلو در این مسائل است. بدیهی است مزایده و مناقصه الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی یک ارتباط رفت و برگشت و نزدیکی دارد. ضمن اینکه در همینجا بنده عرض بکنم در مسئله بانکداری الکترونیکی هم ارتباطش با بقیه بخشها، بخشهای بسیار مهمی است. این را باید بپذیریم که اگر در بخش اقتصادی ما بانکداری الکترونیکی پیشرفتی در این بخش نداشته باشیم و سرعت لازم را نداشته باشیم بقیه این بخشها اگر الکترونیکی بشود نمی‌تواند اثربخشی کافی در حرکت
 
e-Government داشته باشد.

همانگونه که عرض کردم رابطه‌ای که دولت و دولت الکترونیکی با مجموعه دارد یک طرف شهروندان هستند که مجموعه ملت هستند با انتظارات خودشان از دولت همانطور که عرض کردم.

یک طرف مشاغل و Business است و ارتباطی که با اساس Economic Portal دارند و همینجا در تجارت الکترونیکی هم می‌شود عرض کنم در جایگاه خودش را دارند و عرض بکنم که اگر آن بخش را بطور کلی برگردیم به وزارت اقتصاد و دارایی همان بخش که بنده عرض کردم مجموعه بحثهایی در اینجا وجود دارد ما نهایتاً به آن بپردازیم. نکته‌ای که بسیار مهم است بهبود کارایی و اثر بخشی داخلی است. این بخش اگر ما به این تکیه بکنیم هم منفعتش برای خود دولت است  به عنوان دولت و هم سرویس دهنده برای شهروندان.

یعنی ما بهبود کارایی و اثر بخشی داخلی(Internal Efficiency and Effectiveness) این نکته اساسی دولت الکترونیکی است.

بدیهی است ما باید همیشه این را پس ذهنمان برای حرکت e-Government را بدانیم. هدف ما برای e.G چی هست؟ آیا دنبال این هستیم که چه بکنیم؟ مهمترین آن اثربخشی و کارایی و جلب رضایت است.

در قسمت اول که وجود دارد خزانه‌داری الکترونیکی است (e-Treasury) که یکی از اصلی‌ترین بخش در قسمت اقتصادی است. در وزارت اقتصاد تعریف شد معاونت هزینه و هزینه‌داری کل که در حقیقت مسئول این بخش به معنای کلی هست.

با سیستم‌های مدیریتی که وجود دارد بخشهایی که بنده عرض می‌کنم این زیر نوشته شده دقیقاً زیر پروژه‌های تعریف شده برای خزانه‌داری کل و معاونت هزینه است.

در اداره کل خزانه سیستم اعتبارات جاری سیستم طرحهای جاری سیستم پرداخت مرکز، سیستم پرداخت استانها، سیستمهای امور بانکی، افتتاح و انسداد حسابها، درآمدهای عمومی، درآمدهای اختصاصی، قاچاق کالا و ارز، سیستمهای حسابداری، اینها در اداره کل خزانه هست. خوشبختانه تعدادی از این زیر پروژه‌ها الان تعریف شده و دارد کار می‌کند (تعداد محدودی)

اداره کل اموال دولتی است ما الان یکی از مشکلاتی که در کشور داریم اگر یکی از دستگاههای دولتی به وزارت اقتصاد دارایی مراجعه بکند و یا ما مراجعه کنیم به دستگاهها و ببینیم سیستم اموال منقول و غیرمنقول یا اتومبیلهای دولتی.

ما در مجموعه دولت چه اموالی را در اختیار داریم و چقدر سرمایه داریم به صورت سیستم دستی یک چیزی وجود دارد.

دوستان و عزیزان ما در وزارت اقتصاد و دارایی با تمام تلاشی که کرده‌اند زونکنهای متعدد و بایگانی‌های متعدد وجود دارد و بابت همین است که ما بعضاً به دلیل نداشتن اطلاعات دقیق اینها، خود اموال دولتی به خطر می‌افتد و یا خود دولت اطلاعات دقیقی ندارد.

بدیهی است این سیستم‌ها زمانی موثر است که متصل بشود به سیستم‌های ادارات مختلف.

در این بخش شما ببینید: اداره کل تمرکز و تلفیق حسابها، اداره کل امور ذیحسابی و نظارت ملی، اداره کل اوراق بهادار که نهایتاً حساب و کتاب اوراق مشارکت و اوراق قرضه‌ای که دولت چاپ می‌کند و توزیع می کند و آخرین وضعیتش را دارد. بدیهی است اداره کل نظارت بر بودجه، سیستم محاسباتی تخصیص و سیستم تعیین وقت.

این آخرین وضعیتی است که ما از لحاظ پروژه‌های خزانه داریم.

در اینجا همانگونه که عرض کردم رابطه‌هایی است که بین سازمانهای مختلف است. وزارت اقتصاد دارایی را اگر به عنوان وزاتخانه فرابخشی و مادر در بخش اقتصادی ببنیم یک ارتباط دارد با مجلس، هیات دولت، دیوان محاسبات، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی.

در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه، بودجه واحدهای دولتی و شرکتهای دولتی از زمانی که بخشنامه بودجه ارائه می‌شود، تا زمانی که بودجه به تصویب می‌رسد، بدیهی است که در اینجا در خود سازمان مدیریت متمرکز است با لینکی که با وزارت اقتصاد دارد بعد از اجرا و نظارت بر آن.

مجلس قانونی را تصویب می‌کند این قانون باید عملیاتی و اجرایی بشود یا از طریق دولت و یا مستقیماً به وزارت اقتصاد و همینطور بعداً تفریق بودجه و نظارت بر بودجه، دقیقاً ارتباط نزدیکی که بین دیوان محاسبات و وزارت اقتصاد است بر نظارت بر بودجه. پس در این طرح کلی رابطه‌های بین بخشی و رابطه وزارت اقتصاد با اینها تعریف می‌شود.

در معاونت هزینه یا معاونت خزانه‌داری کل بدیهی است نمایندگان خزانه استانها، اداره کل خزانه و نهایتاً با بانک مرکزی و سیستم بانکی است که اگر این سیستم به صورت کامل الکترونیکی بشود این سیستم می‌تواند که فعال بشود و حرکت بکند.

بدیهی است این ارتباط اداره کل امور ذیحسابی‌ها و بقیه ذیحسابی‌های طرحهای عمرانی و ذیحسابی‌های اجرایی هستش.

مخاطبان و ذینفعهای انجام پروژه، معاونت هزینه، اداره کل خزانه و همه آنهایی که بنده در لیست قبلی توضیح دادم.

نتایج انجام این پروژه ایجاد یک رویه یک پارچه مالی عمومی در سطح کل کشور ارایه اطلاعات جهت تصمیم‌گیری‌های استراتژیک ملی مالی. ایجاد شبکه اطلاع رسانی برای استفاده‌کنندگان اطلاعات در سطوح مختلف. تهیه صورتحساب عملکرد سالانه کل کشور. خوشبختانه ظرف دو سال گذشته کاری که انجام شده با اینکه هنوز نواقصی دارد این پروژه در حال اجرا است. در حقیقت عملکرد سالانه کشور هست که بعداً دیوان محاسبات هم رویش کار می کند و سازمان مدیریت دو گزارش تکمیلی می‌دهد. نظارت موثر بر اموال دولت ارتقا بهره‌وری موثر ذیحسابان کل کشور، رشد درآمدهای دولت چون مالیات را می‌گیرد و جاهای فرار مالیاتی و غیره.

نظارت و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در امور مالی و محاسباتی دولت، ارائه سرویسهای سریع و صحیح اطلاعاتی مالی از عملکرد ذیحسابان کل کشور و اعمال کنترلهای مکانیزه، ایجاد ارتباط صحیح بین سازمانهای دولتی و بالا بردن رشد کیفی اطلاعات، ارزیابی نتایجی است که در حقیقت وجود دارد.

در قسمت بعدی که برمی‌گردیم به فراهم سازی الکترونیکی (e-procurement)

در اینجا یک طرف سازمانهای دولتی یک طرف فروشندگان هستند. بدیهی است در اینجا احراز هویت که نهایتاً در این مزایده و مناقصه و برخوردهایی که هستش آیا این خریداران که مایلند اقدام بکنند، آیا احراز هویت مهمترینش است. بعداً مزایده و مناقصه الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی که خوشبختانه کم کم دارد راه می‌افتد و فروش الکترونیکی، نهایتاً این اقداماتی است که عرض کنم در این بخش انجام می‌شود.

تاثیرات اقتصادی و اجتماعی (e-procurement) ایجاد رقابت سالم، ایجاد و فراهم سازی اصل تساوی حقوق، کارگاههای هزینه‌های بازاریابی و فروش برای عرصه‌کنندگان کالا که نهایتاً منفعت مشتری و مردم است.

ایجاد فضای رشد و پیشرفت برای صاحبان صنایع محلی، بهبود کنترل و نظارت دقیق‌تر و کاملتر بر فرایند خرید توسط مسئولین، شفاف‌سازی مکانیزم خرید، کاهش هزینه‌های عملیاتی فرایند خرید، حذف واسطه‌ها، تعدیل بخش تدارکات، امکان گزارش‌گیری دقیق و متنوع، مزایای تسهیلات اقتصادی استفاده‌کنندگان نهایی تمامی وزارتخانه‌ها و دولت است. به اضافه فروشندگان کالا و خدمات و صنایع هستند.

در بخش بعدی ما مالیات الکترونیکی (e-tax) را داریم که سازمان امور مالیاتی کشور در این 6 بخش فعال است:

1-                              تدوین نظام جامع مالیاتی

2-                              تهیه و نصب تجهیزات سخت‌افزاری

3-                              تهیه و نصب نرم‌افزارهای پایه

4-                              طراحی و ایجاد نرم‌افزارهای کابردی

5-                              طراحی و ایجاد شبکه

6-                              ارتقاء سطح دانش و گسترش فرهنگ

فعالیت‌های انجام شده در این باب سیستم درآمدهای مالیاتی است. سیستم بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، سیستم وصول و اجرا، سیستم هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، سیستم مالیات بر حقوق شرکتها، سیسم کد اقتصادی که فعلاً به علت نارسایی‌های جدیش در وزارت اقتصاد متوقف شده است.

-    سیستم اظهار نامه ارث

-    سیستم اظهار نامه گمرک

-    سیستم خرید اشخاص حقیقی و حقوقی

-    سیستم فروش اشخاص حقیقی و حقوقی

که در این بخش آقای مسعود کرباسیان توضیح می‌دهند:

در دست اقدام: سیستم حسابداری مالیاتی است که یکی از نکات اساسی قضیه است. خوشبختانه یک اقدام بسیار خوب که در قانون جدید مالیاتها شد از جهت شفاف‌سازی و پذیرش گرایش جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی به عنوان بخش مالیاتی بوده در آن حسابداری مالیاتی هم در اینجا دارد طراحی می‌شود.

-    سیستم تقسیط و بخشودگی بدهی مالیاتی است.

-    سیستم یکپارچه عملیاتی مالیات تحت PC و شبکه

-    سیستم یکپارچه عملیاتی یکپارچه تحت PC و شبکه

-       در این بخش مهمترین قسمتی که وجود دارد، آشنایی و دوره‌های آموزشی برای مدیران و استفاده‌کنندگان برای خود مدیراین و کارکنان سازمان مالیاتی و برای کارشناسان و نهایتاً بتوان برای راهبران استفاده نماییم.

آموزش یکی از محورهای اساسی طرح سطح دانش و گسترش فرهنگ ICT در بخش مالیاتی است نتایج مستقیمی که در این بخش داریم:

-    شناسایی و تشخیص هویت مؤدیان از طریق فعالیتهای اقتصادی

-    تشخیص و رسیدگی به مالیات مؤدی

-    کنترل وصول حسابهای مالیاتی و تهیه دفاتر درآمد

-       کنترل اسناد غیرنقدی کمک به جلوگیری از جعل و سوء استفاده در پرداخت

-    کنترل صدور پرداخت

-    سیستم مالیات بر حقوق شرکتها

-    سیستم کد اقتصادی

و بقیه سیستمهایی که در این باب وجود دارد.

در درگاه اقتصادی (Economic portal) نهایتاً کاربران درگاه در حقیقت از طریق ارتباطی که می‌گیرند و دارند یک ارتباط رفت و برگشتی است.

نهایتاً با دولت در ارتباط هستند در وزارت اقتصاد یک بخش اطلاع‌رسانی وجود دارد که در اینجا با طراحی شبکه سایت وزارت اقتصاد که این سایت الان ارتباطاتی با سازمانهای وابسته‌اش هم دارد که باید تکمیل شود.

در بخش دیگرش که ارتباط خارجی است، در سیستم حفاظتی در یک رفت و برگشتی به کل بخشهای مجموعه وزارت اقتصاد این درگاه را کل کاربران استفاده می‌کنند و در یک سیستم رفت و برگشت از آن استفاده می‌کنند، این طراحی‌ای است که شده است.

در اینجا کاربران دو گروه بخش خصوصی و بخش دولتی هستند. در بخش دولتی، دولت الکترونیکی (e.G) که مطرح می‌شود فقط دولت (قوه مجریه) دیده نمی‌شود بلکه کل قوا، قوه قضاییه، قوه مجریه و قوه مقننه دیده می‌شود.

این رابطه‌ای که بخش دولتی با هر کدام از اینها دارد، اگر قوه مقننه قانونی را تصویب کرد، رفت و برگشت یا با قوه قضاییه یا با قوه مقننه با دیوان محاسبات در بخش اقتصادی با قوه قضاییه یا بازرسی کل کشور و همچنین مجریه و سازمانهای مرتبط با یکدیگر.

اینها ارتباطاتی است که با هم در مجموع دارند.

در طراحی ICT که در وزارت اقتصاد طراحی شده و دازد طراحی می‌شود این  ارتباطات هم دیده شده و خواهد شد.

در رابطه با بورس الکترونیکی دوستان مطلع هستند که بحث اساسی است. نکته‌ای که شاید لازم است، عرض کنم تا عرایضم را خاتمه دهم. بحث این است به عنوان مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی ما اعتقاد داریم این عقب‌ماندگی را کار و تلاش بیشتری کنیم به همین دلیل در مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی کمیته ICT را بطور هفتگی جلسه داریم و تمام زیربخش را پیگیری می‌کنیم.

خوشبختانه سازمانهای زیر مجموعه در قسمت بیمه‌ها ظرف 5/1 سال گذشته کار را شروع کردند سرعت بخشیدند.

گمرک کارهای بسیار نوینی کرده‌اند. ضمن اینکه گمرک نسبت به بقیه بخشهای زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی با تلاشی که انجام داده‌اند پیشرفته‌تر است.

در قسمت بورس هم تلاشهای خوبی کرده‌اند.

در قسمت بانکی که متاسفانه عقب‌ماندگی جدی داریم در سال 1371 تصمیمی که در آن وقت گرفته شد بصورت انحصاری، یک شرکت انفورماتیک درست شد. آن شرکت انفورماتیک قرار بوده که مکانیزه کردن بانکها را به عنوان یک بخش اساسی انجام دهد.

ولی به دلیل، هم انحصاری بودنش و هم اینکه در خود زیر مجموعه بخش بانکها نیاز را احساس نکردند موجب شد اتفاقی که افتاد الان که خدمت شما هستیم ما در قسمت بانکی یک عقب‌ماندگی داریم. خوشبختانه در یک سال گذشته با تلاشی که بعمل آمد و جلسات مداومی که بوده سه کار دارد انجام می‌شود:

-       یکی اینکه: انحصار آن شرکت برداشته شده و نهایتاً به بانکها اجازه داده شده از بخشهای دیگر استفاده کنند.

-       دوم خود بانکها در مجموعه خودشان یک تلاش وسیعی را در رابطه با اصلاح سیستمها و سیستمهای جدید شروع کرده‌اند که خیلی مهم است.

-       سوم در قسمت مخابراتی که خوشبختانه با اقداماتی که مخابرات کرده، اخیراً 400 پورت به سیستم بانکی تخصیص داده که تا 5000 پورت باید افزایش پیدا بکند. اگر این 5000 پورت افزایش پیدا بکند و انجام بشود، انشاءا...ّ بایستی بنده عرض بکنم که نهایتاً به جمع‌بندی که خواهم رسید این است که یک سیستم بانکداری موفق خواهیم داشت.

امیدوارم که انشاءا...ّ این اجلاس و  همایش که واقعاً زحمت خوبی است که کشیده شده و از یک طرف نشان دهنده اقداماتی است که در دست است، ولی از یک طرف هم باید بپذیریم که یک عقب‌ماندگی داریم انشاءا...ّ همه‌مان کمک کنیم، سرعت ببخشیم و لمس کنیم که اگر از جهانی شدن و این حرکتی که در دنیا دارد اتفاق می‌افتد عقب نخواهیم بیفتیم باید یک سرعت بیشتری داشته باشیم.

All Rights Reserved 2022 © Tajmie.ir
Designed & Developed by BSFE.ir